Apps Store şi Android Market: două extreme?

Mişcarea asta cu deschiderea unui magazin online de unde posesorii de smartphone-uri sau alte gadget-uri similare să poată descărca aplicaţii, jocuri sau conţinut multimedia este cel puţin isteaţă şi trebuie să-i acord credit lui Steve Jobs pentru ea (nu şi dacă ideea a avut-o altcineva iar Apple doar a preluat-o şi i-a schimbat ambalajul cum s-a întâmplat cu primul mouse sau calculator cu GUI). Chiar în ziua în care Google a lansat Nexus One, (5 ianuarie 2010), Steve Jobs a anunţat că numărul descărcărilor de la Apps Store a depăşit cifra de 3 miliarde, numărul total de aplicaţii disponibile învârtindu-se undeva în jurul cifrei de 140.000. Bilanţ care nu arată delor rău dacă ne gândim că acest magazin a fost deschis abia în 10 iulie 2008, deci nu are încă nici 2 ani. Modelul de afaceri al magazinului este următorul: dezvoltatorii de programe independenţi de Apple scriu aplicaţii pe care le propun acestuia spre aprobare. Odată primită respectiva aprobare, aplicaţia este disponibilă pentru descărcare (de cele mai multe ori contra unei sume de bani), profitul astfel obţinut fiind împărţit în proporţie de 70% producători şi 30% Apple. Se estimează că doar din Apps Store Apple ar putea câştiga 1 miliard de dolari SUA pe an.

Sistemul este de vis pentru Apple deşi are problemele lui. Printre principalele critici aduse acestuia se numără:

  • crearea unui mediu închis atât pentru dezvoltatorii de programe cât şi pentru utilizatori care nu găsesc aplicaţii compatibile în afara magazinului;
  • procedura draconică de acceptare a unui program este percepută deseori ca fiind arbitrară, iar deciziile Apple în această privinţă nu sunt apelabile (vezi cazul Google Voice sau cel al defunctului iPod Rip, actualmente iRip).

Dar ca orice proiect care se bucură de succes şi Apps Store a fost imitat în scurt timp de ceilalţi giganţi din lumea IT. Astfel Microsoft a lansat recent Windows MarketPlace for Mobile, Samsung are şi el propriul magazin online de aplicaţii, iar cei de la Nokia se zbat cu problematicul lor Ovi Store. Dar poate cel mai important concurent pentru Apps Store-ul celor din Cupertino este magazinul online deschis de Google la doar câteva luni după Apple pentru platforma Android, respectiv Android Market. La sfârşitul anului trecut se estima că numărul aplicaţiilor disponibile pentru descărcare se ridică la cifra de 20.000. Destul de modest comparativ cu Apple. Văzută de mulţi ca o altă faţetă a războiului rece dintre Apple şi Google, magazinul celor de la Google are politici diametral opuse faţă de concurenţă, în sensul că nu există vreo politică de aprobare a aplicaţiilor. Spre deosebire de Apple, producătorul este liber să-şi ofere la vânzare programul oriunde doreşte (chiar şi prin intermediul unui site personal), nu doar prin Android Market. Numai că libertatea asta deplină a adus cu sine alte necazuri: programe cu funcţii ascunse au fost identificate pe Android Market. Unele dintre acestea transformau smartphone-ul într-un modem cu acces la internet fără ştirea utilizatorului. Mai grav, recent a fost descoperită pe Android Market o aplicaţie care “oficial” facilita accesul la contul de e-banking pe când în realitate era proiectată să culeagă date bancare confidenţiale ale utilizatorilor, deci phishing.

Să fie oare cele două tipuri de magazine online situate la extreme: unul prea închistat iar celălalt prea relaxat? Chiar nu se poate imagina un model undeva la mijlocul celor două? Eu propun o variantă de Android Market dar cu un control minimal al aplicaţiilor.

P.S. – Se pare că după lansarea iPad-ului a avut loc o întâlnire între Steve Jobs şi câţiva oameni apropiaţi de Apple unde s-au purtat nişte discuţii libere. Discuţii în timpul cărora Steve Jobs şi-a pierdut cumpătul în momentul în care cineva a adus vorba despre Google şi a spus ceva de genul: “Noi nu am lansat un motor de căutare, Google a intrat pe piaţa telefoanelor mobile, vrea să omoare iPhone-ul. Nu vă lăsaţi înşelat de sloganul lor “Nu fi rău!” pentru că nu este altceva decât o vrăjeală!” Iar pe cei de la Adobe i-a caracterizat ca fiind “leneşi” pentru că nu s-au străduit să actualizeze standardul Flash, răspunzător în proporţie de 70% de culorile vii ale internet-ului de azi. Se ştie deja că iPad nu suportă flash, iar în majoritatea cazurilor în care un calculator Macintosh se blochează este din cauza Flash-ului. Jobs şi-a încheiat tirada spunând că Flash-ul va muri fiindcă va fi înlocuit de către HTML5. Eu dacă aş fi în locul boss-ului Apple m-aş gândi de două ori înainte de a-mi dori aşa ceva, pentru că motorul principal din spatele HTML5 este Google (cine altcineva?), care s-a şi folosit recent de el pentru a furniza acces posesorilor de iPhone la celebrul lor serviciu Google Voice prin intermediul browser-ului.

Ba chiar se preconizează ca în viitor conceptul de magazin online cu aplicaţii să devină desuet datorită aplicaţiilor care vor putea rula direct în browser (web-based). Întâmplarea asta nu face altceva decât să ne demonstreze că Steve Jobs este şi el un muritor vulnerabil propriului orgoliu şi a frustrărilor.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Ce să aleg?

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.


Pingbacks

  1. [...] serviciu a lui Google va fi principalul concurent al lui iTunes care se bucură de un avans de 7 ani în această industrie (ceea ce se traduce printr-o cotă de [...]

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.