2 gafe monumentale făcute de Google zilele astea

Prima: Search Plus Your World (SPYW)

Integrarea în rezultatele afișate de către Google Search (SERP) a paginilor din Google+, propria rețea de socializare a pus pe jar întreaga comunitate IT. Twitter și-a exprimat public nemulțumirea, acuzând Google de concurență neloială. Marele G a replicat că a fost vina celor de la Twitter pentru încetarea colaborării cu Google, care a afișat rezultate din Twitter până anul trecut când a expirat contractul, acesta nemaifiind înnoit pe motiv de neînțelegere la preț (surse spun că Twitter a cerut o sumă ridicol de mare doar pentru ca Google să renunțe la convenție iar utilizatorii Twitter să le folosească propriul motor de căutare care afișează și  tweet-uri publicitare  – Twitter încă nu a identificat un model de monetizare sustenabil).

Danny Sullivan, considerat aproape în unanimitate Guru al motoarelor de căutare, omul care a luat apărarea lui Google mai tot timpul pe vremuri tulburi, își exprimă dezamăgirea și îngrijorarea cu privire la Google Search Plus Your World.

Unii chiar au speculat că Google îi provoacă pe cei de la FTC (Federal Trade Commission – care deja au în derulare o anchetă cu privire la practicile presupus monopoliste a companiei din Mountain View), să-i ia la întrebări și pe tema Google Search Plus Your World doar pentru ca Google să poată răspunde prin indicarea politicii similare duse de Facebook (companie care nu a permis niciodată indexarea propriului conținut de către boții Google și nu a prea fost interogată de către autorități pe tema concurenței neloiale deși se bucură de un monopol aproape exclusiv pe fâșia social-media din internet), atrăgând astfel atenția oficialilor și comportamentului concurenței. Dacă această strategie  este genială genială sau nu doar timpul ne va răspunde dar afacerea este una destul de riscantă pentru Google.

Dar ce este Search Plus Your World?pe scurt, motorul tău de căutare personalizat care va afișa un mix de rezultate atât din web cât și din propriul tău cont de Google+ (pagini sau posturi care ți-au plăcut sau le-ai share-uit cu alții). Clipul demonstrativ de mai jos este auto-explicativ:

Acesta va funcționa în prima fază doar pe google.com și pentru utilizatorii care sunt autentificați cu contul de Google, aceștia putând renunța la afișarea rezultatelor personalizate printr-o simplă apăsare de buton.

Până una-alta mie nu mi se pare că Search Plus Your World ar fi un dezastru (și când spun asta mă gândesc la greșelile făcute cu Google Buzz), în fond și la urma-urmei, poate când caut după Justin Bieber chiar nu-mi doresc să-mi fie afișate pagina lui de Facebook sau celebrul cont de Twitter ci doar chestiile pe care eu le-am validat despre el.

A doua: dezastrul din Kenya

Mocality este o firmă africană care are un portal business valabil la nivel național în Kenya. Paginii aurii nu există (încă) acolo așa că directorul online a fost realizat folosindu-se metoda crowdsourcing-ului, firma plătind mii de kenyeni pentru a o ajuta la crearea și validarea propriei baze de date.

Când firmele deja incluse în baza de date a lui Mocality au început să-i întrebe despre serviciile premium oferite de Google în exact aceeași nișă, aceștia au ridicat mirați din sprâncene. Nu aveau nicio înțelegere încheiată cu Google și nu au solicitat niciodată bani firmelor pentru a fi incluse în baza lor de date.

Pentru a prinde autorul în flagrant, băieții deștepți de la Mocality au pus la punct o capcană: pentru interogările efectuate de la adresele IP provenite din aceeași clasă din care au mai fost efectuate anterior interogări ale unor firme care au fost deja contactate și oferite servicii premium din partea lui Google, rezultatele afișau numere de telefon care duceau în propriul call-center (în loc de numerele de contact ale firmelor interogate în baza de date), unde un operator Mocality pretindea că este posesorul afacerii căutate și înregistra conversația. În respectivele conversații, apelantul se identifica ca fiind angajat Google și menționa despre un joint-venture Google-Mocality, solicitând firmei să plătească lui Google o sumă de bani în schimbul unui domeniu propriu web pe pagina Kenya Business Online (portalul care aparține lui Mocality). Bineînțeles că toată afacerea este cusută cu ață albă și frauduloasă, neexistând nicio înțelegere între Google și Mocality.

Concluzia este greu de evitat: Google – sau oameni lucrând în numele acestuia, folosindu-se de informațiile și cooperarea companiei – au preluat din baza de date Mocality numere de telefon a zeci de mii de afaceri din Kenya și au solicitat în mod ilegal bani în numele unui joint-venture care nu există.

Afacerea asta cam pute de-ți mută nasul de la distanță iar Google are de oferit o mulțime de explicații.

Prima reacție oficială a lui Google – Nelson Mattos, Vice-Președinte Google Product and Engineering pentru Europa și Piețele Emergente:

Suntem mortificați (umiliți, perplecși, ofensați) să aflăm că o echipă de oameni lucrând la un proiect Google a folosit abuziv datele aparținând lui Mocality și a denaturat relația noastră cu Mocality pentru a încuraja clienții să creeze noi siteuri. Deja ne-am cerut scuze fără rezerve lui Mocality și investigăm incidentul pentru a afla cum exact s-a întâmplat iar, de îndată ce vom avea toate informațiile, vom lua măsurile necesare împotriva oamenilor implicați.

Părerea lui Stef Magdalinski, CEO Mocality despre subiect:

Începând din Octombrie (2011, presupun), se pare că Google Kenya a accesat sistematic baza de date Mocality și a încercat să le vândă clienților noștri produsele lor. Ei (angajații Google) au spus neadevăruri (a se citi „minciuni”) despre relația noastră cu ei și despre practicile noastre în materie de business pentru a-i convinge. Până la 11 Ianuarie 2012 se pare că 30% dintre firmele din baza noastră de date au fost deja contactate.

Mai mult, se pare că acum au făcut 0utsourcing pentru această operațiune din Kenya în India.

Când am început această investigație, credeam că o să descoperim un angajat problemă al vreunui call-center, îi vom explica lui Google că prin această practică încalcă prevederile acordului nostru (secțiunile 9.12 și 9.17 printre altele), cineva va primi o palmă peste încheietură și viața își va urma cursul firesc.

Nu mă așteptam să dăm peste o încercare sistematică, frauduloasă, susținută de mai mulți oameni care durează de luni de zile de a ne submina afacerea, fiind efectuată de la call-center-e aflate pe 2 continente.

Comentarii?

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Analize

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.