Blekko – motorul de căutare online moderat de către oameni

blekko logoDupă ce Google a făcut liniște pe piața motoarelor de căutare cu apariția și creșterea lui meteorică, puțini au fost cei dispuși să investească resurse în construirea unui concurent pentru copilul de aur al companiei din Mountain View, cu excepția lui Microsoft - ultra finisatul (vizual) Bing câștigă teren foarte încet iar despre Facebook doar se zvonește că va lansa un motor propriu de căutare cu caracter pronunțat social bazat aproape exclusiv pe datele generate de utilizatorii acestuia.

Totuși, în ultimele luni bune, a crescut numărul celor nemulțumiți de rezultatele spam numeroase pe care le servește Google când sunt efectuate căutări după cuvinte cheie comune: de exemplu, căutări după termeni ca „cea mai bună mașină de spălat”  sau „cel mai fiabil autoturism” relevă prea multe pagini cu reclame sau conținut hyper optimizat din punct de vedere SEO dar cu valoare reală redusă. Dacă acest fenomen are o incidență redusă pentru căutările făcute în limba română pe Google, la nivel internațional începe să deranjeze. Explicația este simplă: experții SEO găsesc mai întotdeauna metode de a păcăli algoritmii lui Google iar siteurile păstorite de ei ajung pe prima pagină Google, nemulțumind utilizatorii care observă scăderea calității rezultatelor oferite.

Observând un potențial călcâi al lui ahile pentru Google, concurența s-a grăbit să lanseze o serie de motoare de căutare care promit să ofere rezultate revizuite de către oameni și curățate de spam. Unul dintre acestea este Blekko, o alternativă la Google Search cu o abordare inedită: utilizatorii caută pe web folosind „slashtag-uri”, un fel de etichete create de alți utilizatori. Acest concept oferă câteva funcționalități interesante, cum ar fi afișarea doar a anumitor rezultate, în funcție de subiectivismul utilizatorului: de exemplu căutarea după „schimbările climatice /conservator” va afișa doar pagini web cu abordări politice ale fenomenului iar „schimbările climatice /știință” va restricționa rezultatele afișate la siteurile cu conținut științific.

Iată și clipul de prezentare a motorului de căutare blekko:

blekko: how to slash the web from blekko on Vimeo.

Spre sfârșitul anului trecut Blekko anunța că a ajuns deja la 1 milion de căutări pe zi iar la începutul anului curent elimina în totalitate siteurile de tip ferme de conținut (relevante în acest context fiind cele deținute de către Demand Media sau Associated Content) din indexul propriu. Content farms – în contextul web-ului, termenul descrie o companie care angajează un număr mare de scriitori liber profesioniști pentru a genera un conținut text imens creat în mod special pentru a satisface algoritmii motoarelor de căutare (optimizat SEO)  în scopul de a obține câștiguri bănești prin atragerea de cititori.

Blekko se vrea astfel o alternativă viabilă la Google și Bing, plus că are un potențial mare pentru cercetători, jurnaliști, bibliotecari și oricine este dornic să muncească puțin pentru a obține cât mai precise de la motorul de căutare online folosit.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Noutăţi

Etichete:

Despre autor: Pentru că de felul lui se plictisește repede, este mereu dependent de noutăţi, motiv pentru care consumă agregatoarele de ştiri, RSS-uri sau blogurile cu noutăţi şi bârfe ca pe sticksuri. Vrei să afli ce produs va lansa Apple peste 2 ani sau când va reuşi Microsoft să facă un sistem de operare ca lumea? Porumbelul e omul tău. Joacă rolul poştaşului și răspândacului, ocupându-se de propagarea noutăţilor importante din IT.

RSSComentarii

Comentează | URL trackback

  1. blogwiki spune:

    este uimotoar cate poate face acest motor


Pingbacks

  1. [...] Blekko, motorul de căutare creat de Rich Skrenta, omul hotărât să lupte activ împotriva paginilor web de tip spam, a lansat un site intitulat sugestiv SpamClock, unde este afișat live numărul estimat de pagini spam de la începutul lui 2011. În prezent numărătoarea a ajuns la 2,8 miliarde (de la 1 ianuarie 2011), media fiind de 1 milion de pagini noi pe oră. Mai multe despre aceste estimări și decizia creării unui astfel de site, ne spune chiar Rich Skrenta pe blogul personal aici. [...]

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.