Google vrea să omoare JPEG-urile cu noul format WebP

WebP_compareDeși fotografiile de mai sus arată la fel, datorită faptului că imaginea din dreapta ocupă cu 40% mai puțin spațiu, există o diferență între ele. Aceasta este encodată în formatul WebP cu care Google speră să decongestioneze traficul pe internet prin micșorarea fișierelor de tip imagine.

Ce este WebP?

WebP este un nou format al fișierelor grafice proiectat ca o alternativă la actualul standard JPEG (Joint Photographic Experts Group). Metoda de encodare folosită este de tipul „lossy compression”, ceea ce se traduce prin faptul că nu reproduce perfect imaginile, fiind în esență un compromis între mărimea fișierului rezultat și calitate.

Există câteva importanțe notabile între standardele JPEG și WebP, după cum precizează chiar Google:

Pentru a îmbunătăți compresia oferită de JPEG, am folosit un compresor de imagine bazat pe codecul VP8, pe care Google l-a făcut open-source din mai 2010. Am aplicat tehnici de codare video intra frame ale standardului VP8 în codarea imaginilor statice. De asemenea, am adaptat un container ultraușor bazat pe RIFF. În timp ce formatul containerului contribuie la adăugarea unui surplus de doar 20 de bytes per imagine, acesta este extensibil pentru a permite autorilor să salveze orice tip de metadate doresc.

Conform statisticilor făcute de Google, pozele sunt aproximativ 65% din biții transmiși prin web în ziua de azi (din care o pondere mare probabil că sunt porno). Orice metodă de reducere a acestui procent este mai mult decât binevenită. Singurul obstacol în calea succesului formatului WebP se numește JPEG, acesta din urmă dominând categoric ultimele decenii, de la siteuri gen Flickr sau Twitpic până la camerele foto și smartphoneuri. Popularitatea JPEG-ului este doar cel mai mare obstacol pentru că mai sunt și altele: timpul de encodare cu WebP este de opt ori mai mare decât în cazul JPEG iar suportul pentru browsere este deocamdată inexistent – motiv pentru care fotografia de mai sus este pur ipotetică.

Având în vedere că Google este implicat, printre altele, și în proiectul Chromium, suportul pentru navigatorul Chrome al celor din Mountain View este inevitabil, ceea ce înseamnă că prezența acestuia și în celelalte browsere bazate pe engine-ul WebKit – cum ar fi Safari – este o certitudine.

De ce WebP?

JPEG Frog

Google a lansat la conferința Google I/O 2010 un nou format video, WebM, proiectat pentru suportul tagului <video> din nou standard HTML5. În lumea video online Google are un avantaj uriaș: Youtube, compania decizând ca toate clipurile încărcate în rezoluție 720p sau mai mare să fie encodate și în formatul WebM pe lângă mai bătrânul H.264.

Dar Google nu se bucură de același avantaj uriaș atunci când vine vorba despre fotografii, compania deținând Picasa un site de stocat și partajat fotografii care se află deocamdată în eșalonul doi al siteurilor cu acest profil, pe când Flickr se află în portofoliul companiei rivale, Yahoo.

În altă ordine de idei, eu nu înțeleg de ce nu-și concentrează Google eforturile în direcția educării oamenilor să folosească la maximum capabilitățile a ceea ce există deja. Compresând o imagine cu standardul JPEG nu trebuie să-i reducă acesteia calitatea vizuală: studiați imaginile din seria alăturată (click pe ea pentru mărimea originală): diferențele dintre prima (70% calitate JPEG – 30% compresie) și ultima (fișier mai mic cu 98% decât cel original și calitate JPEG de doar 40% ) sunt aproape insesizabile cu ochiul liber.

Dacă JPEG poate fi deja cu 90% mai mic decât el însuși, (plecând de la presupunerea că oamenii învață să-l folosească corect), de ce mai avem nevoie de (încă) un format Google care este cu doar 40% mai mic?

Probabil că unul dintre motivele promovării propriului format grafic este containerul care suspectez că va fi capabil să stocheze metadate care să ușureze urmărirea și indexarea fișierelor grafice, Google având mari dureri de cap în privința indexării conținutului foto și video.

Să lansezi un nou format nu este un lucru ușor dar dacă există o entitate care are scalabilitatea și determinarea să reușească, aceasta cu siguranță se numește Google.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Analize

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.