Qualcomm deschide larg porțile realității augmentate

Qualcomm ARVizualizarea bazată pe realitatea augmentată – obținută prin colectarea datelor transmise de camera unui dispozitiv și folosirea acestora pentru a poziționa și roti modele 3D desenate pe ecranul care prezintă live imaginea lumii reale – nu este nimic nou. Acest concept și primele demonstrații tehnice au apărut de vreo 5 ani și jocuri precum „Eye of Judgement” produs de Sony cam tot de atunci. Mai recent, conceptul a început să se miște înspre telefoanele mobile – o combinație perfectă având în vedere că lentilele camerei și ecranul sunt construite într-o singur dispozitiv.

Această idee a fost până acum mai degrabă apanajul exclusiv al celor cu munți de bani. Orice companie care și-a construit propriul sistemul vizual de realitate augmentată tinde să-i păstreze cu sfințenie secretele, așa că oricine dorește să conceapă o astfel de aplicație trebuie să pornească de la o coală albă de hârtie.
Deși toată chestiunea arată ca o permanentă reinventare a aceleiași roți au apărut semne că acest ciclu se apropie de sfârșit. La conferința Uplinq 2010 ținută de Qualcomm, cel mai mare producător de procesoare pentru mobile și-a anunțat planurile de a lansa o platformă gratuită de vizualizare bazată pe realitatea augmentată destinată dezvoltatorilor de dispozitive mobile. De ce? Pentru a vinde mai multe telefoane, normal.

Cum va reuși o astfel de platformă gratuită să vândă mai multe telefoane? Totul începe să capete contur atunci când aflăm că prima (și singură platformă confirmată) pe care acest sistem va funcționa este Android. Pentru că analizarea și redarea acestui tip de realitate necesită o platformă hardware destul de robustă, iar cele mai „musculoase” dispozitive care rulează Android sunt echipate cu procesoare Snapdragon – care se întâmplă să fie fabricate de către Qualcomm. Determină dezvoltatorii să construiască aplicații pentru această platformă, convinge oamenii că au nevoie de telefoane mai puternice și vei vinde mai multe dispozitive echipate cu procesoare Snapdragon. Mai multe telefoane vândute = mai multe chipset-uri comandate și, implicit, venituri mai mari.

Înainte de a trece la explicarea tehnologiei, urmărește clipul demonstrativ:

Iată cum funcționează: utilizatorul obține o planșă de joc (fie că este scoasă la imprimata de acasă sau o cutie de cereale, orice). Această planșă de joc – mai precis, modelul unic desenat pe aceasta – este obiectul pe care-l caută inițial aplicația de vizualizare bazată pe realitatea augmentată. De îndată ce aplicația a identificat planșa, îi calculează mărimea/orientarea și pe urmă redă obiecte deasupra acesteia pe ecranul dispozitivului. Dacă rotești planșa, obiectele virtuale se rotesc în consecință; dacă o vei muta mai aproape de lentila camerei, obiectele devin mai mari proporțional cu noua distanță. Cu timpul, platforma se va dezvolta în scopul oferirii suportului pentru mai multe obiecte sau manipularea și identificarea planșelor care au o suprafață neregulată.

Chiar dacă stai și te gândești câteva secunde, aplicațiile practice ale acestei idei par să nu aibă limite. O tablă de șah poate fi folosită pentru redarea unor piese de șah deplin animate care dansează deasupra acesteia. Studenții la medicină ar putea face practică pe un schelet și să studieze fiecare parte a corpului, strat cu strat, înainte de a atinge vreun cadavru real. O companie care repară laptop-uri ar putea să ofere tutoriale 3D în care indică exact locul unde noul HDD va fi montat.

Qualcomm a încheiat un parteneriat cu producătorul de jucării Mattel, permițându-le acestora să construiască demo-ul „Rock’em Sock’em Robots” prezentat mai sus. Rata frame-urilor nu este fantastică și este vizibilă și o oarecare întârziere „lag” – dar nu trebuie să uităm că au construit acest demo în câteva săptămâni pentru a fi gata la timp pentru conferința amintită la începutul articolului.

Mai interesant este însă alt partener al lui Qualcomm: Unity. Unity este o multi-platformă fantastică: construiește un joc în SDK-ul lor (Software Development Toolkit) și acesta se va auto-porta pe iPhone, Xbox 360, PC și o a mână de altă platforme cu modificări minime. Unity lansează în câteva săptămâni suport pentru Android – iar când o va face, va suporta și platforma realității virtuale dezvoltate de către Qualcomm.

Vizualizarea bazată pe realitatea augmentată tocmai s-a tranformat din ceva intangibil într-o opțiune pe care o poate accesa orice dezvoltator.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: NoutăţiTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.