Deși să clonezi este „de porc”, Google ar trebui să i-o facă lui Facebook

Micile companii clonează produsele companiilor mari tot timpul. Și prin clonare nu mă refer doar la ideea de bază ci la clonarea perfectă a tuturor caracteristicilor în speranță că vor prinde și ele ceva firimituri ale plăcintei din care se înfruptă mega-companiile. Această abordare cu siguranță salvează timp altfel pierdut cu testarea unui produs nou.

Marile companii, în special cele din domeniul tehnic nu prea sunt adeptele unor astfel de practici de clonare. Mândria și etica intră în ecuație atât la nivel individual cât și colectiv. Simpla copiere nu este modul în care lucrurile sunt făcute, așa că mici modificări mai sunt operate pe ici-colo, cu rezultatul că produsul final este o variațiune a originalului, ceea se cheamă mai mult o evoluție decât furtișag.

star-wars-clone-wars

Cu toate acestea, în majoritatea cazurilor rezultatele obținute de astfel de produse ușor modificate nu sunt satisfăcătoare. Indiferent cât de mult încearcă Facebook să-și schimbe proprii utilizatorii aceștia nu prea vor să se poarte ca cei ai lui Twitter, de exemplu. Iar Google Buzz, în afara problemelor inițiale avute cu intimitatea utilizatorilor, este o idee prea complicat pentru a convinge oamenii să-l folosească la scară largă. În plus nu sunt convins că toată lumea este încântată să-i fie adresa de e-mail în permanență inundată cu mesaje provenite de la o rețea socială.

Pe de altă parte, clonele pure merg brici. Microsoft a zdrobit Netscape în ultimul deceniu al secolului trecut construind pur și simplu propriul browser web și oferindu-l tuturor gratis. Webmail și serviciile de instant messaging oferite de Microsoft, Yahoo, Google și AOL sunt în mare parte identice iar piața este fragmentată între aceste companii. Dacă este posibilă realizarea unui serviciu de e-mail ori de mesagerie mai bun, nimeni nu și-a dat seama cum se poate construi acesta ca să convingă toți utilizatorii să-l folosească doar pe el.

Exact ăsta este motivul pentru care Google ar trebui pur și simplu să copieze Facebook. Destul cu învârtitul în jurul cozii prin lansarea unor aplicații gen Orkut, Google Buzz care sunt anunțate cu surle și trâmbițe dar… cam atât. Google ar trebui să ridice steagul alb al capitulării și să treacă la copierea lui Facebook până la ultimele detalii, altminteri pentru Google războiul va fi gata încă înainte de a ajunge la locul bătăliei.

Așa că nu mă surprinde să citesc că Google ar lucra exact la asta – o nouă rețea socială care nu este nici Orkut nici Buzz ci va fi în întregime proiectată pentru a fi la fel de reușită dacă nu chiar mai bună decât Facebook.

Te-ai putea întreba de ce ar avea nevoie Google să facă una ca asta, mai ales că pare să aibă vânt puternic în toate pânzele prin continuarea creșterii rapide și obținerea unui sănătos profit (24 miliarde de dolari în 2009). Google domină piața căutărilor pe web care este posibil cea mai profitabilă afacere din istoria speciei noastre dacă nu luăm în calcul taxele, drogurile, prostituția sau cardurile. Facebook mai are încă de parcurs un drum lung ca să-l ajungă pe Google din urmă.

Oare chiar așa este? Propria afacere cu banere comerciale a lui Facebook explodează și se anunță a fi o schemă de a înregistra profit mai robustă decât cea care l-a făcut pe Google celebru. Google servește utilizatorii cu reclame bazate pe cuvintele cheie căutate și șmecheria a avut rezultate remarcabile în ultimul deceniu. Dar Facebook știe mult mai multe despre utilizatorii săi decât știe Google, ceea ce face ca reclamele furnizate de Facebook să se potrivească foarte bine cu cerințele clienților. Iar dacă introduc în ecuație și strategia lui Facebook de a organiza internetul în jurul platformei Facebook nu pot decât să-i ridic cota de pariuri în favoarea acestuia. Facebook s-ar putea să rivalizeze cu Google în privința profiturilor mult mai devreme decât ne-am aștepta, unii prevăzând că până în 2015 cele două companii s-ar putea afla deja la egalitate. Relevantă pentru întregirea acestui context este studierea articolului „Intrăm în era Facebook”scris de Șopârloiul.

Facebook este deja mai mare decât Google în multe privințe. Nu în ceea ce privește numărul de vizitatori unici pe lună (Facebook are 550 de milioane în timp ce Google 900 de milioane), dar Facebook are mai multe pagini vizualizate: 250 de miliarde versus 165 de miliarde pe lună, iar vizitatorii lui Facebook petrecu dublul minutelor pe site față de cei ai lui Google: 150 de miliarde față de 73 (toate statisticile sunt luate din rapoartele Comscore întocmite la nivel mondial pentru luna mai 2010).

Google are nevoie de un cal potent în cursa pentru supremația rețelelor sociale pentru a se putea apăra de amenințarea Faceboook pe termen mediu și lung. Singura modalitate prin care va putea face acest lucru este să cloneze chestia aia intitulată Facebook. Este Google original prin această abordare? Nu. Onorabil? Nici pe departe. Dar, din păcate, oamenii au ținere de minte foarte scurtă și tot scandalul se va liniști relativ repede.

Există câteva aspecte la Facebook unde Google ar putea să câștige rapid adepți prin lansarea unei rețele sociale concurente: crearea unor instrumente simple de export a datelor personale și a unor setări de intimitate simple de înțeles. Modelul Twitter în materie de intimitate personală mi se pare foarte inspirat: totul este ori public ori privat (vizibil doar prietenilor aprobați). Nu este greu de înțeles și foarte puțini utilizatori aleg să-și facă private informațiile.

Sper că Google a asimilat lecția dură furnizată de îmbinarea unor servicii cu altele (Buzz cu Gmail) din motive care sunt acum evidente. De exemplu proprietățile Microsoft din spațiul web sunt în continuare erodate de deciziile strategice luate de compania mamă care trebuie să-și protejeze cu orice preț niște surse de venit care îmbătrânesc constant (sistemul de operare Windows și suita de programe Office). Google trebuie să evite cu orice preț această capcană. Experimentele desfășurate de Facebook cu încercarea de a-și „tweetiza” interfața sau cel în care Google a „nituit” Buzz pe interfața lui Gmail au arătat că utilizatorilor nu le place să li se schimbe prea mult modul în care folosesc anumite produse. Aceștia trebuie să se îngrămădească la Google Me – sau cum se va numi acesta – pentru simplul motiv că va fi apetisant de folosit.

Deși nu-mi place să văd clone pe piață, nu cred că Google are altă șansă iar cel puțin noi, utilizatorii, vom avea de câștigat: un lucru de care are nevoie Facebook acum este puțină competiție.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Analize

Etichete:

Despre autor: A avut o copilărie nefericită, lucru care se pare că l-a marcat pe viață. E cel mai în vârstă din echipa IT4Fans și, după cum îi sugerează şi ID-ul, cârcotește (pertinent, sper) pe marginea problemelor sâcâitoare din zona IT-ului. Nu poți purta cu el nicio discuție fără să-ți verse în cap toate frustrările lui, dar cu toate astea e un fârtate de nădejde și nu te lasă la greu.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.