YouTube Leanback luptă activ pentru atenția ta pasivă

Google TV logoSe pare că va fi o săptămână importantă pentru YouTube: după ce a lansat o versiune a portalului pentru dispozitivele mobile care are mai multe opțiuni și oferă o experiență mai plăcută decât aplicațiile dedicate (inclusiv o calitate mai bună a redării conținutului video și suport deplin pentru HTML5), astăzi, prin lansarea versiunii beta a lui YouTube Leanback, și-a îndreptat atenția înspre sufrageriile noastre (locul unde piesa centrală este fără îndoială televizorul).

YouTube Leanback a fost prezentat publicului în luna mai la conferința Google I/O ca parte a comunicatului despre Google TV, fiind doar o secțiune (vitală) din strategia mai largă a lui Google de a ne domina sufrageriile. Pentru că dacă oamenii nu sunt interesați să răsfoiască YouTube pe propriile televizoare, cum ar putea fi convinși să folosească Google TV pentru a naviga pe web sau să-și verifice e-mail-urile? Acum versiunea YouTube făcută pentru TV a ajuns în TestTube (versiunea pentru YouTube a lui Google Labs.)

Leanback se vrea a fi un mod simplificat de a vizualiza conținut YouTube fiind special proiectat pentru ecranele televizoarelor, mai ales a celor echipate cu Google TV. Întreaga interfață a lui YouTube Leanback (sau YouTube TV) se rezumă la patru butoane „sus”, „jos”, „stânga”, „dreapta” (care pot acționate exclusiv prin cele patru taste direcționale ale tastaturii). Butonul „jos” deschide un meniu de navigare care oferă posibilitatea de a răsfoi o colecție de clipuri împărțite pe categorii cum ar fi „divertisment” sau „muzică”. De asemenea, poate fi accesată lista personală a clipurilor favorite (playlist) sau pot fi vizualizate niște clipuri alese la întâmplare. Apăsând butonul „sus” se deschide un câmp unde pot fi efectuate căutări pe YouTube. Playlist-ul personal poate lua și forma unui flux generat automat – bazat pe setările și preferințele pe care și le stabiliște fiecare utilizator, incluzând conținutul nou apărut pe care prietenii îl împart pe Facebook sau pe canalele unde acesta este abonat. Clipurile vor fi redate automat în rezoluție HD atunci când acestea sunt vizualizate în modul „full screen” (bineînțeles, dacă sunt disponibile la această rezoluție). Cu alte cuvinte, Leanback (care în traducere înseamnă „Lasă-te pe spate” sau „Relaxează-te”), presupune un input minim din partea utilizatorului, ceva în genul „setează-mă și uită de mine”. Or, cel puțin ăsta este planul.

YouTube a încercat să migreze înspre marile ecrane ale televizoarelor și în trecut cu YouTube XL (o versiune simplificată a lui YouTube lansată în 2009), ultimele redesenări ale interfeței urmărind să ușureze navigarea printre clipuri și alcătuirea de playlist-uri. Conform oficialilor Youtube, Leanback este de fapt o evoluție și un succesor al lui XL, deși acesta va rămâne activ în viitorul apropiat.

Leanback vrea să ne apropie de scopul suprem în materie de experiență web și multimedia: posibilitatea utilizatorilor de a putea naviga pe web și de a urmări în același timp conținut video (similar privitului la TV)  - YouTube fiind singurul canal – care așteaptă răbdător ca un prieten de-al tău să-și încarce pe Facebook ultimul videoclip făcut în concediu.

Dar există o problemă în privința supremației YouTube asupra sufrageriilor noastre: catalogul clipurilor de pe YouTube conține preponderent clipuri scurte. Majoritatea acestora au lungimi cuprinse între două și cinci minute. Un utilizator obișnuit nu accesează YouTube pentru a privi un material de divertisment care durează 2 ore, ci mai degrabă se uită la TV unde un episod dintr-o comedie durează aproximativ o oră (cu tot cu reclame). Dar la televizor un episod dintr-o comedie prezintă o singură poveste, în timp ce, dacă urmărești YouTube Leanback timp de o oră, probabil că vei obține 15-20 de clipuri diferite, fiecare cu povestea lui distinctă.

Nu spun că Leanback va fi un eșec: acest produs este doar un pas logic înainte pentru Google în vederea schimbării paradigmei consumului de conținut video. Dar, spre deosebire de eforturile depuse de YouTube pentru a îmbunătăți versiunea mobilă a portalului, Leanback este un pariu – un risc calculat bazat pe premiza că YouTube poate fi mai mult decât o destinație pentru video, YouTube poate deveni un sistem de operare pentru video. Ceea ce înseamnă că dacă te vei gândi la video, te vei gândi automat la Youtube, acesta devenind astfel punctul central în materie de divertisment video.

Deși Leanback este deocamdată în beta, nu m-ar surprinde dacă acesta ar deveni o versiune stabilă și finală curând. Doar integrarea cu Facebook promite un flux constant de conținut video cel puțin pe jumătate interesant.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.