AquaLux 3D: Imagini pe picături fine de apă

O echipă de la Carnegie Mellon University avea un plan ambițios: crearea unui sistem de faruri pentru mașini care să “vadă” mai bine pe timp de ploaie folosind o tehnologie revoluționară care localizează fiecare picătură de ploaie făcând razele de lumină să treacă printre ele în loc să dea în ele și să se reflecte înapoi sau în altă direcție. Sună a science-fiction, nu?

Într-adevăr, ideea s-a dovedit a fi prea revoluționară și echipa nu a reușit să-și atingă scopul. Profesorul Srinivasa Narasimhan (ăsta după nume nici nu pare a fi indian :P ) a declarat Ne-am dat seama că este mult mai ușor să proiectăm lumina chiar pe picăturile de apă [decât printre ele].

Narasimhan și colegii lui au intuit faptul că dacă ar controla distribuția picăturilor ar putea face ca lumina emisă dintr-un anumit punct să devină vizibilă într-un anumit punct din interiorul spațiului tridimensional în care se află picăturile (punct care devine un fel de pixel volumetric, pe care ei l-au denumit “voxel”). Profesorul afirmă că prin generarea atentă a mai multor straturi de picături în așa fel încât raza venită de la proiector să nu atingă mai mult de o singură picătură de apă, putem folosi fiecare picătură ca pe un “voxel” care poate fi iluminat pentru a crea o imagine tridimensională.

Sistemul conține mai multe picurătoare de apă plasate în partea superioară a volumului care reprezintă ecranul tridimensional. Picurătoarele creează perdele paralele de picături de apă dispuse în așa fel încât oricare picătură din sistem poate fi iluminată de proiector fără să fie “umbrită” de vreo altă picătură amplasată în calea razei de lumină.

O rată de 10 picături pe secundă emisă în dreptul unui voxel pare să fie suficientă pentru a păcăli ochiul uman astfel încât să-i dea senzația că voxel-ul este iluminat permanent. Cu toate astea picurătoarele sunt capabile să emită până la 60 picături pe secundă, ceea ce creează impresia unei luminări mai intense a voxel-ului.

Sistemul a primit numele de Aqualux 3D (care trebuie să recunosc că sună foarte “catchy”, foarte comercial).

Echipa lucrează la crearea unui sistem capabil de imagini mai stabile și cu o rezoluție mai mare.

În clipul următor se poate observa un joc de tetris multinivel în care putem juca tetris pe trei nivele iar piesa care cade o putem muta în nivelul unde considerăm că s-ar potrivi cel mai bine.

Personal sistemul mi se pare interesant însă trebuie să subliniem faptul că el nu este capabil încă să creeze adevărate holograme tridimensionale, cum ar fi celebra hologramă a prințesei Leia din Star Wars, ci mai degrabă aș spune că poate genera imagini bidimensionale multinivel. Cu toate astea cred că e și ăsta un pas (poate unul lateral) pe drumul înspre acea realitatea virtuală 3D pe care o așteptăm cu toții. Mă refer acum la holodeckul 3D, realitatea augmentată tridimensională pe care vrem s-o putem experimenta direct și să ne simțim imersați în ea, senzație care e foarte departe de ceea ce ne oferă acum stupizii ochelari pe care trebuie să-i purtăm în prezent când mergem la cinema sau când privim la un televizor 3D.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: Noutăţi

Etichete:

Despre autor: Pentru că de felul lui se plictisește repede, este mereu dependent de noutăţi, motiv pentru care consumă agregatoarele de ştiri, RSS-uri sau blogurile cu noutăţi şi bârfe ca pe sticksuri. Vrei să afli ce produs va lansa Apple peste 2 ani sau când va reuşi Microsoft să facă un sistem de operare ca lumea? Porumbelul e omul tău. Joacă rolul poştaşului și răspândacului, ocupându-se de propagarea noutăţilor importante din IT.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.