Ce e StumbleUpon? Care-i treaba cu el?

După ce am spart gheaţa site-urilor sociale scriind despre Facebook, iată că a venit rândul lui StumbleUpon la puricat. StumbleUpon este un tip de reţea socială specializată în domeniul paginilor web sau al siteurilor. Deşi mecanismul care face posibilă funcţionarea motoarelor de căutare (pe care l-am descris succint aici), are mult geniu matematic la bază acestuia, îi lipseşte un ingredient fundamental: “factorul uman”. Traversăm o perioadă în care asistăm la o adevărată avalanşă de siteuri şi oferte SEO » una mai atrăgătoarea decât alta, care ne promit marea cu sarea. Chestiunea e banal de simplă: vrei să ai trafic pe site, scrie conţinut astfel încât să fi pe placul motoarelor de căutare. Deşi îmbunătăţirea adusă de către acestea căutării de informaţii pe web este foarte importantă, nu puţine sunt cazurile în care primele siteuri furnizate de motoarele de căutare după anumite cuvinte cheie nu conţin informaţiile căutate, acestea fiind supra-SEO-izate, ca să zic aşa (adică au fost concepute urmărind în primul rând obţinerea de trafic, fiind uber-optimizate pentru motoarele de căutare în detrimentul informaţiei originale sau relevante).

Aceasta este de fapt una din limitele foarte importante ale actualelor motoare de căutare (alta serioasă fiind căutarea în timp real), Sfântul Graal în acest domeniu fiind un motor de căutare capabil să înţeleagă şi să ofere răspunsuri relevante la întrebările adresate acestora în limbaj natural, uman. Un prim pas timid către împlinirea acestui deziderat îl consitutie WolframAlpha, deşi o soluţie satisfăcătoare nu se vede încă la orizont.

În acest context al inflaţiei de siteuri care există doar pentru SEO, StumbleUpon poate fi definit ca o alternativă la găsirea de pagini web care au conţinut de calitate bazată pe voturile date de către nişte entităţi umane (spre deosebire de motoarele de căutare care hotărăsc calitatea conţinutului în urma aplicării unui algoritm matematic groaznic de complicat, dar căruia îi lipseşte cu desăvârşire celebrul “human touch” – atingere umană).

StumbleUpon foloseşte un sistem simplu de apreciere a calităţii conţinutului unei pagini web de tipul “degetul sus/degetul jos” formând astfel o opinie colaborativă şi umană. “Stumble” care înseamnă “a te împiedica”, ilustrează perfect modul în care este folosit serviciului pentru descoperirea de conţinut care te-ar putea interesa şi pe care altfel nu l-ai putea găsi folosind motoarele de căutare tradiţionale. StumbleUpon te scapă de sarcina plictisitoare de a răsfoi zeci de pagini cu rezultate ale motoarelor de căutare oferindu-ţi pe tavă siteuri votate de alţii ca fiind relevante într-un anumit domeniu (în prezent există aproape 500 de subiecte disponibile). În aceeaşi ordine de idei, sloganul lor “Discover your web” (“Descoperă-ţi webul”) îl consider ca fiind cel puţin inspirat.

Pentru accesul la facilităţile oferite de StumbleUpon este necesară crearea unui cont de utilizator. Un pas din procedura de creare a contului este alegerea subiectelor de interes în vederea canalizării ofertei de pagini web care vor fi afişate odată cu începerea experimentării webului în stilul StumbleUpon. Există două modalităţi de navigare folosind StumbleUpon între care diferenţele sunt destul de mici, astfel:

  • în prima situaţie un toolbar StumbleUpon este descărcat şi instalat în browserul local, userul având astfel la îndemână permanent serviciul pentru a propune sau vota un site care i-a plăcut;
  • al doilea scenariu nu presupune instalarea toolbarului StumbleUpon, navigarea făcându-se direct prin serverele StumbleUpon, care se ocupă şi cu afişarea unui toolbar simplificat în partea superioară a paginii.

Navigarea propriu-zisă este simplă. Practic, se începe făcând clic pe butonul “Stumble” care încarcă în mod aleatoriu o pagină care a fost anterior etichetată de alţii ca având conţinut relevant pentru canalele definite de utilizator la crearea contului. După vizualizarea/citirea acesteia, Stumbler-ul (cel care foloseşte serviciul StumbleUpon) poate vota pagina după sistemul prezentat anterior şi apasă din nou pe “Stumble” ciclul fiind astfel reluat şi o nouă pagină încărcată. Paginile votate pozitiv sunt automat salvate în contul de StumbleUpon în secţiunea “Favorites”. De asemenea, în toolbarul StumbleUpon mai există şi alte opţiuni cum ar fi cea de comentare a paginii respective alături de recomandarea acesteia prin e-mail unui prieten sau postare pe Facebook, ori un meniu care permite schimbarea domeniului de interes. Şi pentru că este un site de socializare, utilizatorul are la dispoziţie posibilitatea de a cunoaşte alţi Stumbleri cu care poate schimba mesaje sau le poate urmări activitatea pe StumbleUpon.

Partea frumoasă a lui StumbleUpon este că pe măsură ce un utilizator votează mai multe pagini, serviciul îi “învaţă” gusturile oferindu-i pagini cu o relevanţă din ce în ce mai mare pentru interesele acestuia. Sistemul este similar cu cel al îmbătrânirii vinului:

“Devine din ce în ce mai bun odată cu trecerea timpului”.

Şi ca în orice reţea socială care se respectă, există şi un sistem de recompensare a stumblerilor mai harnici, în sensul că votul pozitiv al unui stumbler “bătrâni” în branşă are o pondere mai mare în ecuaţia care calculează relevanţa unei pagini web decât votul unui stumbler începător.

Asta ar însemna în mare StumbleUpon pentru vizitatorii dornici de a vizualiza conţinut original şi de calitate. Plus că este o reţetă recomandată de consumat internetul când ai câteva minute de omorât şi nu ai chef de activităţi mari consumatoare de resurse psihice.

Haide să ne îndreptăm acum puţin atenţia asupra celor văd în StumbleUpon un instrument de atragere a vizitatorilor pe siteul sau blogul personal.

Există două modalităţi de a furniza o pagină web către StumbleUpon: prima ar fi ca vreun Stumbler care are toolbarul instalat să o găsească suficient de interesantă astfel încât să o propună celorlalţi Stumbleri; cealaltă modalitate este plătită, respectiv 0,05 cenţi/vizită. Îţi încarci contul cu o sumă de bani bani pe care StumbleUpon îi va folosi după cum îl instruieşti să o facă (asta apropo de cei care se întrebau dacă şi cum face StumbleUpon bani).

Odată ce siteul se află pe StumbleUpon, începe să vină şi traficul cu următoarele amendamente:

  • creşterea numărului de vizitatori este de scurtă durată, cu o rată de conversie mică (sub 25%); utilizatorii lui StumbleUpon sunt interesaţi să descopere lucruri interesante cu un minim de efort, nu sunt prin definiţie “abonaţi de profesie“; deci putem spune că sunt caracterizaţi de superficialitate;
  • în timp ce vizitatorii sunt din toate colţurile lumii, 40% vin din SUA (oarecum normal);
  • dacă ai un site cu reclame pe el (şi cine nu are în zilele astea?), şansele de a obţine nişte clicuri pe acestea sunt destul de reduse; de ce ar face un Stumbler clic pe o reclamă când are la dispoziţie butonul “Stumble” care-l duce pe un alt site, poate mai interesant decât cel pe care se află deja? Plus că făcând click pe reclama respectivă ar însemna să iasă din starea de spirit StumbleUpon, în sensul că senzaţia oferită este similară cu cea oferită de viaţa reală: imprevizibilitatea (paginile sunt încărcate în mod aleatoriu, deci nu ştii niciodată ce pagină vei vedea după următorul clic);
  • dacă speri să obţii abonaţi la newsletter sau RSS din StumbleUpon, lasă-te păgubaş; nu-ţi face iluzii ca să nu ai mai târziu deziluzii;
  • nu toate siteurile sunt născute să fie egale în şanse de promovare şi creştere (cam la fel ca şi în cazul oamenilor); siteurile care au conţinut foto/video, umor, web 2.0 ori eclectic se bucură de un succes mai mare pe StumbleUpon decât altele.

Dar eu tind să cred că aceste sfaturi nu au aplicabilitate prea mare prin spaţiul virtual mioritic pentru simplul motiv că majoritatea internauţilor români nu au ajuns încă la acel stadiu de cultură informaţională care presupune experimentarea webului şi în altă modalitate decât căutând pe Google după Yahoo pentru aţi verifica mailul.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Search Engine Optimization – arsenalul de tehnici aplicabile în scopul plasării pe un loc cât mai aproape de podium în rezultatele motoarelor de căutare a unui site/pagini webPowered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5

Publicat în: AnalizeGlosarTrenduri

Etichete:

Despre autor: Este fetiţa trupei, cea guralivă şi amuzantă; ne place s-o buzărim de câte ori avem ocazia ca s-o ofticăm, dar nu ne iese întotdeauna pentru că din nefericire ține la glumă. Atenție, deși e fată nu trebuie subestimată pentru că este deţinătoarea unor cunoştinţe solide de IT pe care ştie să le pună în ecuație ca să obțină ce vrea.


Pingbacks

  1. [...] cele mai bune articole din domeniile tale de interes. Mia multe informaţii despre site găseşti aici.1. Instalează-ţi extensia StumbleUpon.2. Simplifică-ţi toolbarul: Toolbar [...]


Trackbacks

  1. bagamare.ro spune:

    Ce e StumbleUpon? Care-i treaba cu el? | IT4Fans – te ajută să te miști în IT!…

    După ce am spart gheaţa site-urilor sociale scriind despre Facebook, iată că a venit rândul lui StumbleUpon la puricat. StumbleUpon este un tip de reţea socială specializată în domeniul paginilor web sau a siteurilor. Deşi mecanismul care face posibilă…

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.