Google schimbă tactica în China

Saga Google-China continuă. Mai nou, gigantul din Mountain View schimbă abordarea în scopul menținerii motorului de căutare pe piața chineză la adresa www.google.cn fără a cenzura rezultatele căutărilor făcute de către chinezi.

Începută în luna ianuarie 2010 când Google anunța triumfător că nu va mai cenzura rezultatele căutărilor făcute pe versiunea propriului motor din China, această saga a avut parte de o mulțime de momente tensionate și răsturnări de situație. În martie 2010, deoarece autoritățile chineze nu au fost de acord cu poziția adoptată de către Google, acesta a redirecționat traficul de la google.cn către versiunea acestuia din Hong Kong unde nu există cenzură. Cu toate acestea, Google afirmă într-o postare făcută pe blogul său că guvernul chinez găsește această redirectare ca fiind „inacceptabilă” și nu-i va mai permite lui Google să opereze în China dacă aceasta va continua.

google cn redirect to google.com.hk

Aceastea fiind zise, Google a anunțat că va încerca o nouă abordare: în loc să redirecteze utilizatorii către google.com.hk, compania va afișa un link vizibil către google.com.hk. Citez din postarea amintită mai sus:

Am căutat posibile alternative și, în loc să redirectăm automat toți utilizatorii, am început să afișăm unei părți dintre aceștia o pagină a lui google.cn care are un link proeminent către google.com.hk – unde utilizatorii vor putea să efectueze căutări sau să continue să folosească serviciile oferite de către google.cn (cum ar fi muzică live și traduceri de text), pe care le putem oferi local fără a le filtra. Această abordare ne asigură că rămânem fideli angajamentelor noastre de a nu cenzura rezultatele făcute pe google.cn și oferă tututor utilizatorilor acces la toate serviciile noastre prin intermediul unei singure pagini.

Ei bine, mie mi se pare că Google cam bate în retragere, ceea ce nu este chiar surprinzător (date fiind condițiile), doar puțin dezamăgitor. În loc ca google.cn să revină în forță și cu toate serviciile necenzurate, Google a castrat noul site, lăsându-l tocmai fără ceea ce-l făcea mai atrăgător: căutările pe alte site-uri și oferind în schimb muzică și traduceri de text? Ah da, era să uit: există și linkul ăla către google.com.hk unde căutările nu sunt cenzurate.

Din atitudinea lui Google este clar că acesta nu intenționează să se retragă deocamdată din China. Și, în timp ce încă refuză să aplice cenzura cerută de legea chineză, Google ascultă de acestea și oprește redirectarea pe care oficialii chinezi o găseau ca fiind„inacceptabilă”. De ce? Pentru că dacă nu ar fi făcut-o, China nu ar fi reînnoit licența lui Google și google.cn ar fi încetat să existe.

Pe de o parte, normal că înțeleg motivele pentru care Google face acest pas lateral-înapoi față de poziția determinată afișată în ianuarie. Pe de altă parte însă, Google a știut din start care sunt riscurile la care se expune atunci când a anunțat că nu va mai cenzura rezultatele de pe google.cn – și totuși au făcut-o. Tocmai din această cauză toată lumea era extaziată de curajul lui Google care chiar părea să afișeze o pereche sănătoasă de testicule. Numai că, în lumina acestor noutăți, mișcarea pare mai puțin curajoasă și temerară.

Ar fi mai înțelept pentru Google să închidă pur și simplu google.cn? Sau să se retragă complet din China? Bineînțeles că nu. Dar aici nu era vorba despre ce ar fi fost „înțelept” ci despre ce ar fi fost „corect”.

Google ne prezintă acum această variantă ca fiind cea corectă motivând că închiderea lui google.cn ar fi un prospect înfricoșător pentru mulți chinezi. OK, dar ce primesc de fapt acești chinezi de la noul motor de căutare google din China? un motor de căutare pentru muzică sau un translator de text? De ce vrea Google să-și pună numele pe un astfel de produs retard în servicii comparativ cu versiunile complete de prin alte părți? O fi din cauza lui motorului local de căutare Baidu, care a crescut atât de mult de când Google se ceartă cu China încât are acum planuri de internaționalizare?

Toată șmecheria era în redirectarea automată a utilizatorilor de la google.cn către google.com.hk. Era un mare deget mijlociu ridicat și arătat Chinei care spunea: „Știi că toată lumea se așteaptă să oferim rezultate cenzurate pe motorul nostru de căutare în China? Ei bine, toată lumea este este redirectată către un site necenzurat. Rumegă chestia asta…” Cu noua abordare, a link-ului către versiunea din Hong Kong, Google a transformat gestul cu degetul menționat în fraza anterioară într-un mieunat semi-docil de genul ”Nu vă placem foarte tare”

Link-ul cu pricina este șubred, pentru că mută responsabilitatea pentru rezultatele necenzurate departe de Google și o pune pe umerii utilizatorilor chinezi. Iar dacă nici acest link nu va fi pe placul autorităților chineze…

Puterea mesajului inițial promovat de Google era ancorat în realitatea amenințării că, dacă va fi nevoie va părăsi China și va închide google.cn. Acum că s-a ajuns la compromisul cu link-ul către google.com.hk este limpede că retragerea din China este o variantă foarte îndepărtată și este puțin dezamăgitor.

După cum s-a mai scris pe aici, Google s-a pus singură între ciocan și nicovală. China este o piață prea profitabilă pentru a putea fi abandonată fără remușcări dar reintroducerea cenzurii ar însemna pentru Google să lingă ce a scuipat și asta nu i-ar face prea bine la imagine. Dacă această mișcare va fi pe placul autorităților chineze, atunci toată lumea câștigă dar eu am o presimțire că povestea nu se va termina așa.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeeCrimeNoutăţi

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.