GeForce GTX 480 și Radeon HD 5870/5970 puse la treabă în SLI/CrossFire

Aminteam nu demult în articolul Quad Nvidia GTX 480 – o nebunie scumpă și fierbinte de un experiment făcut cu patru plăci Nvidia GeForce GTX 480 dar nu am putut afla prea multe detalii despre experiment la vremea respectivă.

Olandezii de la HARDWARE.INFO au făcut recent un test comparativ între trei plăci GeForce GTX 480 puse în SLI» , două plăci AMD Radeon HD 5970 legate în CrossFire» și trei plăci AMD Radeon HD 5870 în CrossFire. O primă concluzie ar fi că, dacă te bate gândul să îți instalezi așa ceva în ogradă, ai nevoie de un procesor suficient de sprinten. Ce înseamnă sprinten? Păi, un Core i7 980X, de exemplu, ar fi un început bun. Vorba aia, dacă ai avut bani de trei GTX 480 (care sar împreună de 1500€), te mai uiți la un amărât de 980X? Păi, hmm, ține cont că olandezii au încercat configurațiile astea și pe un Core i7 965 (care nu e cu mult mai ieftin) și concluzia lor era că nu prea face față și ajunge să limiteze el performanța sistemului. 980X-ul, fiind realizat în 32nm, poate fi overclockuit mai ușor în caz de nevoie și chiar dacă jocurile nu sunt proiectate să poată utiliza toate cele 6 nuclee ale lui 980X, nucleele rămase pot fi utilizate de eventualele procese ale sistemului de operare care ar avea nevoie să ruleze la un moment dat.

Întreg ansamblul consumă ceva curent, așa că a fost aleasă sursa de alimentare Antec True Power Quattro 1200W și nu au rămas din ei foarte mulți wați neconsumați când au fost puse la treabă toate cele trei plăci Nvidia.

Din fiecare din cele trei configurații de bază a fost eliminată pe rând câte o placă video pentru a urmări în ce măsură se scalează performanța plăcilor legate în SLI respectiv CrossFire. Au fost testate deci următoarele configurații:

  • 3 * GTX480 [3 GPU]
  • 2 * GTX480 [2 GPU]
  • 1 * GTX480 [1 GPU]
  • 2 * RadeonHD5970 [4 GPU]
  • 1 * RadeonHD5970 [2 GPU]
  • 3 * RadeonHD5870 [3 GPU]
  • 2 * RadeonHD5870 [2 GPU]
  • 1 * RadeonHD5870 [1 GPU]

Ele au fost supuse benchmarkurilor 3DMark Vantage și Heaven 2.0 și au fost gazdă pentru jocurile Metro 2033, Dirt 2, Call of Pripyat, Tom Clancy’s HAWX și Far Cry 2 a căror performanță a fost atent urmărită în fiecare dintre cazuri.

S-a încercat și overclockuirea cu 33% a procesorului Core i7 980X, ajungându-se cu frecvența de tact la 4.4GHz. Doar 3DMark Vantage a adus o creștere preceptibilă a preformanței (2.9-9.5%) în timp ce la Heaven 2.0 și în cazul jocurilor creșterea de performanță a fost neglijabilă sau inexistentă, lucru care dovedește că nu procesorul 980X era factorul limitativ al performanței, ci plăcile video.

Când a venit vorba despre consumul de curent, nu e de mirare că locul întâi (de la coadă) pe podium l-a ocupat configurația 3 * GeForce GTX 480, cu un consum total de nu mai puțin de 937W, în timp ce varianta cu 3 * Radeon HD 5870 nu a depășit 641W. Cât despre temperatura înregistrată pe plăci, cea mai gurmandă placă a fost și cea mai fierbinte, adică tot GTX 480, care s-a încins până la 96 grade Celsius în varianta cu toate cele trei plăci active, asta în condițiile în care carcasa nu era închisă. Și tot ea a fost și cea mai zgomotoasă. Dar ce să-i faci, performanța de vârf are și neajunsurile ei inevitabile. Iar dacă am adus vorba despre performanță în valoare absolută, cu toate că la capitolul ăsta AMD nu poate bate Nvidia, CrossFire se scalează mai bine decât SLI în cazul utilizării a trei plăci (151.8% față de 128.2%). A fost calculat câștigul de performanță 2 versus 1, 3 versus 1 și 3 versus 2 pentru fiecare dintre cele trei plăci video pentru fiecare dintre benchmark-uri sau jocuri, cu următoarele rezultate:

  • La GeForce GTX 480 utilizarea a două plăci în loc de una a dus la o creștere a preformanței cu 78.7%, iar dacă s-au folosit trei plăci în loc de una performanța a crescut cu 128.2%. Procentajul în cazul a trei plăci față de două a fost 27.2%.
  • Conectarea a două plăci Radeon HD 5870 a sporit performanța cu 70.9% comparativ cu utilizarea unei singure plăci, iar în varianta cu trei plăci 5870 rezultatele au fost cu 151.8% mai bune față de o singură placă și cu 46.9% mai bune față de două plăci.
  • În cazul Radeon HD 5970 utilizarea a două plăci (4 GPU) a dus la o performanță cu 65.5% mai bună decât în configurația cu o singură placă.

Olandezii au fost curioși să vadă și ce impact ar avea o a patra placă GeForce GTX 480  în sistem (după ce au pus și o sursă mai sănătoasă, de 1500W) dar concluzia a fost dezamăgitoare: plusul de performanță față de configurația cu trei plăci GTX 480 este neglijabil. Așa cum și cele 4 GPU-uri din configurația cu două plăci Radeon HD 5970 nu aduc niciun câștig de performanță față de varianta cu 3 GPU-uri din configurația cu trei plăci Radeon HD 5870. În orice caz chiar și un Core i7 980X ar trebui overclockuit puternic ca să se vadă ceva rezultate comparativ cu varianta cu trei plăci GTX 480 iar costul total al întregii distracții ar trece de 4000€, după calculele lor.

Dar oare în viața reală chiar e nevoie de mai multe plăci video (SLI sau CrossFire)? Pentru jocuri bazate pe DirectX 10(.1) o singură placă GeForce GTX 480 sau Radeon HD 5870 ar trebui să fie suficientă pentru un frame rate acceptabil. Însă dacă vine vorba despre jocuri pentru DirectX 11, ar fi nevoie de ceva mai mulți mușchi și cu siguranță ar avea de lucru și un al doilea GPU. Cât despre al treilea GPU, dacă vrei să ai cu ce te lăuda în fața prietenilor, e binevenit. Altfel, mai bine faci altceva cu banii ăia.

Amatorii de cifre pot consulta articolele originale scrise de olandezi, unde sunt descrise cu lux de amănunte experimentele efectuate și rezultatele benchmarkurilor:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnampoZGCa/Clash_of_the_Titans_3way_SLI_GTX_480_test/
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnampoZGSa/4way_SLI_GeForce_GTX_480_test/

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Scalable Link Interface: o denumire brevetată de Nvidia, identificând o soluție multi-GPU prin care sunt conectate împreună mai multe plăci video în scopul de a produce o singură imagine folosind resursele hardware ale tuturor plăcilor implicatePowered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5
CrossFire: soluția multi-GPU brevetată de ATI Technologies (deținută în prezent de AMD), având un rol similar cu SLI-ul lui NvidiaPowered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5

Publicat în: Noutăţi

Etichete:

Despre autor: Pentru că de felul lui se plictisește repede, este mereu dependent de noutăţi, motiv pentru care consumă agregatoarele de ştiri, RSS-uri sau blogurile cu noutăţi şi bârfe ca pe sticksuri. Vrei să afli ce produs va lansa Apple peste 2 ani sau când va reuşi Microsoft să facă un sistem de operare ca lumea? Porumbelul e omul tău. Joacă rolul poştaşului și răspândacului, ocupându-se de propagarea noutăţilor importante din IT.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.