Ce este Digg.com? Cum funcționează? Merită să-l folosesc?

Digg 3D logoCe este Digg.com?

Digg.com este un portal de noutăți/articole/imagini/video (în principiu orice loc din internet care poate fi accesat printr-un hyperlink) astfel construit încât membrii acestuia au posibilitatea de a le vota pozitiv („digging” – a săpa, a scoate la iveală) sau negativ („burying” – a îngropa, a acoperi). Deși la adresa web www.digg.ro există un site cu o funcționalitate similară celui accesabil la adresa www.digg.com, acest articol tratează versiunea internațională, mai ales că cele două siteuri nu sunt înrudite. Deși numeroase articole noi sunt propuse zilnic pe Digg.com (peste 14.000) doar cele care adună cele mai multe voturi sunt afișate pe prima pagină. La 2 aprilie 2010 traficul înregistrat de către Digg.com plasa websiteul pe locul 100 în topul Alexa.com.

Digg este un loc online unde oamenii pot descoperi și împărți conținut digital (noutăți, imagini, video) găsit oriunde, de la cele mai prestigioase siteuri și până la cele mai obscure bloguri. Nu există editori care să aranjeze sau să promoveze articolele, toate propunerile având (cel puțin teoretiv vorbind) șanse egale de a ajunge pe prima pagină. Digg se vrea o unealtă prin care cel mai valoros conținut este determinat și promovat de către colectivitatea sa de membri. Similar cu fenomenul inițiat de către StumbleUpon, Digg a revoluționat modul în care oamenii consumă webul, adăugându-i astfel acestuia mult așteptata și lăudata latură umană atât de necesară pentru ca fantasticul web 2.0 să devină o realitate omniprezentă.

Scurtă istorie

Dacă nu ți-a plăcut istoria la școală și consideri o pierdere de timp încărcarea inutilă a memoriei cu date și fapte din trecut, poți sări peste secțiunea asta direct la descrierea mecanismului de funcționare a lui Digg.com făcând click aici.

Digg.com a fost lansat în decembrie 2004 de către Kevin Rose, Owen Byrne, Ron Gorodetzky și Jay Adelson, având inițial aproximativ 200 de utilizatori (majoritatea prieteni de-ai lui Kevin Rose). Toți fondatorii Digg.com (în afară de Owen Byrne) sunt încă implicați adânc în dezvoltarea acestuia (după 6 ani – frumos din partea lor). Deși cuvântul corect în engleză pentru „a săpa” este „dig” cu un singur „g”, datorită faptului că domeniul dig.com era deja cumpărat de către compania Sony, Kevin Rose a mai adăugat un „g” cuvântului „dig”, domeniul „digg.com” fiind liber – și așa i-a rămas numele. Designul original al siteului a fost conceput de către Dan Ries și nu conținea reclame publicitare dar pe măsură ce a câștigat în popularitate, Google AdSense (banere publicitare plătite) au fost adăugate. În iulie 2005 siteul a fost upgradat la „Versiunea 2.0” care a introdus opțiunea adăugării de liste cu prieteni iar procedura de a face propuneri a fost simplificată. Cu această ocazie fondatorii siteului au declarat că intenționează ca versiunile următoarea să aibă un design minimalist. Versiunea 3.0 a lui Digg.com a fost lansată în iunie 2006 și a introdus categoriile: „Tehnologie, Știință, Lume și Afaceri, Video, Divertisment și Jocuri” precum și o secțiune „Vizualizează tot” unde aceste categorii erau prezentate laolaltă.

Începând cu această versiune Digg.com a ajuns suficient de influent încât să provoace uneori explozii de trafic pe siteurile care ajungeau pe prima pagină, lucru care este cunoscut sub numele de „efectul Digg” sau „dugg to death” („săpat până la moarte” = într-o traducere aproximativă). Totuși, de cele mai multe ori, articolele sunt promovate pe mai multe siteuri de bookmarking populare cazuri în care impactul „efectului Digg” este dificil de izolat și relevat. În august 2007 Digg și-a modficat din nou interfața în special în secțiunea profilelor utilizatorilor, în acea perioadă domeniul „digg.com” atrăgând deja cel puțin 236 milioane de vizitatori.

În 2010 Digg trece printr-o serie de tranformări profunde, fiecare secțiune fiind rescrisă pornindu-se de la o coală albă, fiind urmărită rezolvarea următoarelor probleme:

  • eliminarea propunerilor duplicat;
  • reducerea dominației exercitate de către membrii de top sau power (ale căror voturi au o pondere mai mare decât a celor obișnuiți);
  • afișarea unei pagini personalizate în funcție de propunerile și voturile membrilor (cam ce intenționează Facebook să facă din tot webul prin implementarea Open Graph);
  • sistemul de comentarii va fi actualizat astfel încât să prevină mai eficient trollingul și îngroparea unor propuneri în grup;
  • așezarea în pagină a secțiunilor va fi regândită.

De asemenea întreaga infrastructură și sistemele de calcul vor fi reînnoite, inclusiv tipul bazelor de date va fi schimbat Digg.com renunțând la bunul și bătrânul MySQL în favoarea lui Cassandra (un sistem distribuit de baze de date). În prezent utilizatorii se pot înregistra și testa versiunea alpha a noii versiuni Digg. Din 5 aprilie 2010 Kevin Rose a anunțat că preia poziția de CEO a companiei.

Zvonuri privind vânzarea

Digg Kevin Rose Business Week magazine

  • încă din 2006 au circulat zvonuri că Digg ar fi de vânzare pentru suma corectă; la începutul lui 2006 bloggerul Jeremy Botter scria că Yahoo ar fi oferit 35 de milioane de dolari SUA pentru Digg.com; Kevin Rose a negat zvonul, spunând într-un podcast că „Ar vrea el să fie așa”;
  • în același an revista Business Week publica un articol în care evalua Digg la 200 de milioane de dolari (dintre care 60 de milioane ar fi partea lui Kevin Rose), exemplarul respectiv având pe copertă o poză cu Kevin Rose care pe lângă faptul că dezminte cifra avansată de Business Week, afirmă că în 2006 Digg.com nu a înregistrat profit și nici nu-i place nici fotografia cu pricina;
  • ultimul zvon despre achiziția lui Digg.com a fost aproape de a se tranforma în realitate, Google părăsind scena practic la altar în iulie 2008; suma vehiculată de data asta a fost întradevăr de 200 de milioane lei;

Cum funcționează?

Orice vizitator care accesează siteul poate verifica topul articolelor publicate și să le citească dar pentru a le vota pozitiv/negativ este necesară crearea unui cont sau autentificarea prin intermediul contului de Facebook. După autentificare, pe lângă posibilitatea de votare a articolelor utilizatorul poate propune conținut nou, completând un formular care conține linkul către conținut, titlul articolului, o scurtă descriere și un meniu care permite încadrarea într-o categorie și subcategorie a acestuia.

Digg oferă și posibilitatea de a comenta articolele care sunt publicate prin intermediul său, aceste comentarii având același sistem de promovare prin „dig” sau „bury” ca și articolele. Inserez mai jos un printscreen al primei pagini (făcut în aprilie 2010 – dar cum siteul a trecut și va trece prin schimbări majore, deci este mai mult decât probabil că această așezare în pagină va fi modificată curând):

Digg startpage

  • uită-te la prima pagină – vei vedea o listă cu articole, fiecare având link către un site exterior; făcând click pe pătratul de culoare galbenă vei ajunge pe pagina care conține comentariile membrilor Digg cu privire la articolul respectiv;
  • Fiecare articol a fost propus către Digg.com de către un membru; pe urmă, alți membri au votat acest articol făcând click pe butonul „Digg this”;
  • apoi un power user a votat pozitiv articolul iar când un anumit număr de membrii au făcut click pe butonul „Digg this” (la un moment dat era nevoie de 40 de voturi pentru ca un articol să ajungă pe prima pagină, dar această cifră a crescut odată cu creșterea în popularitate a lui Digg.com), articolul este mutat automat de către Digg pe prima pagină a siteului;
  • datorită faptului că majoritatea membrilor Digg sunt navigatori ocazionali pe web, un articol cu câteva zeci de voturi pozitive poate primi mii de voturi odată ce ajunge pe prima pagină; deci ajungerea pe prima pagină Digg.com echivalează cu luarea jackpotului sau atingerea Nirvana;
  • scăderea – când un articol ajunge pe prima pagină, acesta este afișat în partea superioară a paginii (fiind astfel cel mai vizualizat articol pe moment). În următoarele ore, pe măsură ce noi articole ajung să fie afișate primele, articolul coboară spre partea inferioară a paginii, în cele din urmă trecând pe pagina a 2-a și așa mai departe;
  • membrii Digg pot îngropa un articol marcându-l ca fiind eronat, nașpa (sau cu alte câteva peiorative); în momentul în care un număr critic de utilizatori îngroapă un articol, acesta este îndepărtat din majoritatea fluxurilor deși membrii Digg pot alege să vizualizeze articolele îngropate;
  • ce se întâmplă când un articol de-al tău ajunge pe prima pagină a lui Digg.com? (foarte puțin probabil dacă ai un site în limba română, deși dacă ai niște clipuri xxx cu Bianca Drăgușanu… nu se știe niciodată): pe scurt, ai toate șansele ca traficul generat de către Digg.com să-ți pună pe burtă traficul printr-un fenomen DoS (explicat aici cu mențiunea că toate acele cereri sunt legitime); oricum, nu te bucura prematur pentru că, la fel ca și în cazul lui StumbleUpon, traficul pe care ți-l trimite Digg.com dispare aproape în întregime după cel mult o săptămână; dar mai multe detalii despre meritul efortului de a ajunge pe prima pagină Digg, voi scrie mai jos la secțiunea „Merită să-l folosesc?
Aspectul social al lui Digg.com:

Pe lângă prezentarea unei liste cu cele mai votate articole, știri, imagini, video de către oameni, utilizatorii Digg își pot adăuga prieteni în profilul acestora. De asemenea, aceștia mai pot comenta propunerile și articolele publicate pe Digg sau își pot împărți propunerile între ei.

Critici, avantaje și dezavantaje

Critici – majoritatea motivelor de critică sunt centrate în jurul modalității de moderare a site-ului prin utilizatori: aceștia au prea mult control asupra conținutului, permițând senzaționalul și dezinformarea să prospere. Digg.com a fost la un moment dat suspectat că promovează contra cost articolele anumitor companii. Unii membrii s-au plâns că le-au fost conturile blocate și comentariile moderate în mod arbitrar. Existența opțiunii de a vota negativ (a îngropa un articol) a fost și ea criticată fiind considerată nedemocratică din cauza naturii anonime și astfel iresponsabile a votului, ceea ce nu i-ar da practic nici o șansă conținutului care nu este pe placul majorității comunității Digg.com. O ultimă critică a fost cea a articolelor eronate sau înșelătoare care pot deveni foarte populare datorită mecanismului de promovare existent pe Digg.com. Anumiți membri Digg.com au fost acuzați că au organizat brigăzi cu ajutorul cărora îngroapă articolele cu care nu sunt de acord.

Avantajele folosirii Digg.com sunt:

  • Digg.com este cel mai faimos site de știri sociale din internet;
  • Digg.com îți poate trimite tone de trafic spre siteul tău dacă un articol îți ajunge pe prima pagină;
  • Digg.com te poate ajuta să găsești articole și siteuri interesante;
  • Digg.com te poate ajuta să-ți extinzi expunerea brandului în internet prin  socializarea cu ceilalți blogeri care-l folosesc (comentarii și împărțire de propuneri);
Dezavantajele folosirii Digg.com sunt:
  • este dificil ca un articol propriu să ajungă pe prima pagină Digg.com;
  • utilizatorii de top dețin prea mult control asupra articolelor care ajung pe prima pagină;
  • traficul care vine dinspre Digg.com este în general de scurtă durată;
  • Digg.com este frecvent inundat de spam;
  • unii plătesc utilizatorii de top și alte companii pentru a le ajuta articolele să ajungă pe prima pagină, scăzând astfel șansele ca un articol de calitate al unui anonim să ajungă acolo;
  • lui Digg.com nu-i place când utilizatorii își propun propriile pagini sau articole și îi va penaliza dacă practică metoda asta prea des;
  • zvonuri false pot ajunge pe prima pagină;
  • este făcut pentru geeks (ultrapasionați de tehnologie)- Digg.com a fost lansat publicând doar noutăți din domeniul tehnologiei, Kevin Rose fiind inspirat de către siteul slashdot.org;
  • este un sertar plin de deșeuri – fiecare articol este prezentat în mod egal, nu există conceptul de „poveste de top” – lucru care nu este pe placul multor utilizatori;

Merită să-l folosesc?

Din punct de vedere al webmasterului, pentru a evalua cât de eficient este Digg generarea de trafic, acesta trebuie să înțeleagă puterea membrilor de top (sau power users). Aceștia au o influență covârșitoare asupra articolelor care apar pe prima pagină a lui Digg și care dintre acestea sunt îngropate rapid; de fapt, aceasta este unul din defectele cel mai des invocat: membrii de top au o putere prea mare, alături de cel al cantității mari de spam care ajunge să fie promovată pe Digg (după cum am scris deja).

S-a concluzionat că utilizatorii din top 100 membri Digg.com au propus 56% din conținutul care ajunge pe prima pagină iar dintre aceștia un grup de nișă a propus 25% din acest conținut. Câteva siteuri au ridicat semne de întrebare cu privire la existența unei gândiri colective care manipulează Digg.com. Un fel de camarilă sau de castă similară cu cea a notarilor din România. Răspunzând acestor acuzații, Kevin Rose a anunțat că în acest an se va schimba și algoritmul siteului, în sensul că un articol va avea nevoie de voturile unei diversități mai mari de membri (care provin din medii și au interese diferite) pentru ca un articol să ajungă pe prima pagină sau să fie îngropat.

Totuși dacă dă peste tine norocul să ai un articol care ajunge pe prima pagină a lui Digg.com, uite 10 concluzii ale unora care au trecut deja prin experiența asta:

  1. utilizatorii Digg.com nu fac click pe reclame (la fel cu cei care folosesc StumbleUpon), deci ai mai degrabă șanse să te pierzi bani (prin consumarea de resurse suplimentare la hosting – CPU, memorie, lățime de bandă) decât să câștigi din clickuri pe reclame;
  2. utilizatorii Digg.com nu folosesc Alexa.com (Alexa.com va face subiectul unui articol separat);
  3. traficul provenit de la Digg.com nu generează comentarii sau utilizatori noi, decât într-o proporție irelevantă;
  4. fiecare site care ajunge pe prima pagină va fi bălăcărit în comentariile de pe Digg.com – trebuie să ai obrazul gros ca o piele de bizon ca să poți citi comentariile referitoare la siteul tău de pe Digg fără să tresari;
  5. efectul Digg aduce o cantitate substanțială de trafic și consumă multă lățime de bandă a conexiunii (aviz celor cu siteuri găzduite pe hostinguri shareuite);
  6. utilizatorii Digg.com sunt mai politicoși decât cei ai lui Slashdot.org;
  7. efectul Digg este mai slab în weekend – oamenii petrec mai puțin timp online Sâmbăta și Duminica;
  8. nu întotdeauna cel mai bun articol despre un anumit subiect va ajunge pe prima pagină – asta apropo de tendința articolelor eronate sau cu mesaj înșelător de a avea succes;
  9. Digg s-ar putea să aibă sau nu efect pozitiv asupra Page Rank-ului Google;
  10. după ce un site ajunge pe prima pagină Digg.com va ajunge curând și pe celelalte siteuri de bookmarking social.

Deși Digg.com are potențial să-ți trimită mult trafic, aceasta se întâmplă mult mai rar decât și-ar dori unii membri. Dar dacă ești un blogger serios și ai planuri mari, atunci cu siguranță Digg.com ar trebui să facă parte din trusa de unelte pe care le folosești ca să-ți promovezi blogul.

Atenția, toate acestea concluzii se aplică doar dacă ai un blog în limba engleză, pentru că noi în România folosim Google și ca să navigăm pe Yahoo sau YouTube.

Sistemul de reclame

Digg.com a riscat enorm când a introdus noul program de publicitate în care membrii săi pot vota pozitiv sau negativ reclamele de aceeași manieră cum procedează și cu articolele. Patru luni mai târziu, concluziile sunt încurajatoare, soluția dovedindu-se a fi una câștigătoare pentru toată lumea: utilizatori, agenți publicitari și mai ales Digg.com. De asemenea, mai sunt afișate și reclame tradiționale dar într-o proporție foarte mică, după cum se poate observa și din printscreenul de mai sus (în partea dreaptă).

Iată și sistemul inovator Digg de reclame prezentat pe scurt:

  • reclamele Digg sunt afișate după un sistem de licitații complex care încearcă să afișeze cele mai bune reclame utilizatorilor săi – Digg are un sistem intern de clasificare a mesajelor publicitare. Sistemul este similar cu cel al lui Google AdSense cu mențiunea că există acel sistem intern de calitate în ideea de a recompensa reclamele de calitate prin taxarea favorabilă a acestora: dacă o reclamă primește voturi pozitive – agentul publicitar sau beneficiarul acesteia plătește mai puțin;
  • Răspunsul membrilor Digg a fost pozitiv dar una dintre cele mai solicitate caracteristici este posibilitatea de a comenta reclamele; de asemenea, utilizatorii sunt derutați de reapariția unor reclame îngropate dar Digg a răspuns că agenții publicitari ar putea experimenta cu diferite formate ale reclamelor;
  • reclamele care sunt afișate pe Digg.com vor putea fi comentate în viitorul apropiat iar din punct de vedere al veniturilor, sistemul este mai mult decât profitabil;

Poate cel mai interesant aspect al programului Digg de afișare a reclamelor este faptul că acestea sunt prezentate utilizatorilor în același format ca și celelalte articole, fiind parte din fluxul acestora – dar utilizatorilor pare să le convină sistemul și nu-l resping (deși comunitatea Digg este recunoscută ca nefiind prea timidă în exprimarea neajunsurilor în trecut).

Se poate spune că și Digg.com a identificat astfel o modalitate de a măsura înregistra și feedbackul membrilor acestuia în privința reclamelor care sunt afișate, lucru pe care l-a reușit atât Facebook cât și Twitter prin mecanisme similare care permit consumatorilor să-și exprime părerea asupra calității banerelor afișate. În acest context conceptele pionierate de Google AdSense și AdWords în domeniul reclamelor online contextuale în urmă cu un deceniu par brusc învechite și vor avea nevoie de ajustări majore pentru a putea supraviețui în viitorul imediat.

Concurența

  • Reddit: din cauză că acest site social de noutăți nu are categorii, are mai puțin conținut precum și un număr mult mai mic de membri, acesta nu este un concurent adevărat al lui Digg.com. De asemenea, în timp ce Digg.com înregistrează profit din reclame, Reddit nu are reclame și câștigă bani din licențierea tehnologiei proprii unor siteuri ca Slate;
  • Netscape: AOL și-a relansat portalul Netscape cu un design foarte asemănător cu cel al lui Digg.com, fiind criticat dur pentru asta. Similar cu Digg, Netscape are câteva categorii în care sunt împărțite articolele dar spre deosebire de Digg, Netscape are câțiva utilizatori plătiți și închiriază editori pentru a sorta manual articolele de top. Netscape are un trafic mai mare decât Digg.com dar este mai puțin preferat de către mass-media;
  • Slashdot: este o comunitate mai veche și stabilă de pasionați ai tehnologiei, în care articolele sunt scrise chiar de către membrii acesteia și sunt selectate manual de editori; există mai puține articole, utilizatori mai vechi și deseori discuții mai bogate din punct de vedere calitativ;
În acest articol am încercat să prezint cât mai multe aspecte ale celui mai celebru site-agregator de noutăți, motiv pentru care sper să-mi fie iertată lungimea kilometrică a acestuia (aproape 3.000 de cuvinte).
Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeGlosar

Etichete:

Despre autor: Este fetiţa trupei, cea guralivă şi amuzantă; ne place s-o buzărim de câte ori avem ocazia ca s-o ofticăm, dar nu ne iese întotdeauna pentru că din nefericire ține la glumă. Atenție, deși e fată nu trebuie subestimată pentru că este deţinătoarea unor cunoştinţe solide de IT pe care ştie să le pună în ecuație ca să obțină ce vrea.

RSSComentarii

Comentează | URL trackback

  1. trasca marcel spune:

    as vrea sa a-mi promovez siteurile pe http://www.digg.com, ce trebuie sa fac…va rog a-mi spuneti ce trebuie sa fac, va multumesc pentru antelegere

    • Coțofana spune:

      După cum am scris și în articol, moderatorii de pe Digg.com nu agrează auto-promovarea (adică, tu ca utilizator Digg, să propui niște linkuri către propriile siteuri); singurele variante ar fi să oferi posibilitatea vizitatorilor să-ți voteze paginile siteului prin plasarea butonului Digg pe acestea, să-i îndemni pe aceștia să le voteze dacă le-a plăcut și să-ți rogi toți prietenii și cunoscuții să-ți voteze propriile pagini propuse pe Digg.com. În ultimul rând, nu uita că toate aceste măsuri au eficiență maximă dacă siteurile tale sunt în limba engleză, câștigurile în trafic fiind aproape irelevante pentru paginile în limba română.

  2. faze tari spune:

    Am vazut si eu pe mai multe bloguri acest serviciu,dar n-am ajuns sa-l folosesc la mine.
    Poate pe viitor,cand voi creste in numar de vizitatori :)

  3. Dinviata spune:

    Eu folosesc digg.com este un serviciu destul de bun te ajuta sa cresti repede in PR.

    Formare echipa: http://www.dinviata.info/category/formare-echipa-de-autori/

  4. cumslabim.eu spune:

    Se merita sa imi fac un site/blog in engleza si sa il bag pe digg?o sa am trafic de la ei in prima luna sau nu se merita?MS

  5. Daniel spune:

    Cred ca va trebui sa il folosesc si eu.

  6. Andrei B spune:

    Foarte tare articolul. E bine ca prezinti si de bine si de rau. Keep up the good work ! M-ai pus pe ganduri daca sa il folosesc si eu sau nu :)

  7. Adrian spune:

    Mi-am adus aminte acum de digg si am zis sa vad ce se mai intampla pe acolo si am ramas mut, nu mai are nici o legatura cu ce prezentai tu in acest articol, foarte bine scris de altfel.


Trackbacks

  1. bagamare.ro spune:

    Ce este Digg.com? Cum funcționează? Merită să-l folosesc? | IT4Fans – te ajută să te miști în IT!…

    Digg.com este un portal de noutăți/articole/imagini/video (în principiu orice loc din internet care poate fi accesat printr-un link) astfel construit încât membrii acestuia au posibilitatea de a le vota pozitiv („digging” – a săpa, a scoate la iveală) …

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.