De ce Google Trends este irelevant pentru România

Cu Google Trends oricine poate afla cuvintele sau expresiile căutate pe o anumită perioadă de timp. Este o mană cerească pusă la dispoziţia noastră, a muritorilor de rând (gratis), de către Google. Am fost foarte entuziasmat când l-am descoperit, şi l-am folosit ca pe un fel de predecesor arhaic al lui Twitter (puteam vedea despre ce cuvinte cheie mai caută lumea pe net aproape live). Totuşi, în România Google Trends nu are absolut nici o relevanţă. Să mă explic:

Aşa arată Google Trends pentru SUA (unde e tata internetului – Google şi mamele calculatoarelor – Microsoft, respectiv Apple):

Google Trends SUA

În coloana din stânga, “Hot Topics” sunt listate primele 10 cuvintele cheie pe care oamenii le spun/scriu pe Twitter, FriendFeed sau alte surse similare. Acestea sunt actualizate zilnic. În coloana din dreapta apar cuvintele sau expresiile care s-au căutat cel mai des în ultima oră (deci actualizare din oră în oră). Am urmărit pentru o perioadă “Hot Searches” şi rareori au fost ocaziile în care topul 10 era neschimbat de la oră la oră. De cele mai multe ori, se schimbă în medie 3-5 expresii, dar există cazuri în care apare câte un cuvânt sau expresie direct pe prima poziţie (exemplu recent, scandalul legat de infidelitatea lui Tiger Woods).

Şi acum să ne uităm la Google Trends pentru România:

1. Ultimele 7 zile:

Google Trends Ro 7 zile

2. Perioada 2004 – prezent:

Google Trends RO 2004-prezent

Eram siderat cum de la nivel mondial (a se citi SUA), se schimbă locurile şi termenii foarte dinamic (cum este normal să fie), iar la noi nu. Top 5 neschimbat de când a început Google să ţină minte ce-l întrebăm (sau să ne spună şi nouă). Ba mai mult, dacă nu se apropia Crăciunul, n-ar fi fost nici ăla în top. Nu reuşeam nicicum să-mi explic fenomenul. Hai că jocuri caută tot românul, de la ăl cu ţâţa-n gură până la angajatul care s-a săturat de rupt Solitaire-ul în două şi vrea să încerce un joc online. Dar Yahoo, Youtube sau Hi5?

“Poate caută puştanii programe de spart parole la yahoo sau de furat avatare pe mess” mă gândeam … dar atâţia??? Totusi, ceva nu se învârtea rotund. Într-o zi, eram la un prieten acasă şi-şi aminteşte că a primit ceva mişto pe mail. Mai mult din întâmplare i-am urmărit paşii pe care i-a făcut pentru a intra în contul de mail de la Yahoo:

1. porneşte browser-ul, care are startpage-ul/homepage-ul pus pe www.google.com;

2. scrie “yahoo” în căsuţa de căutare a lui google;

3. face click pe primul link din search results (care este, www.yahoo.com, of course);

4. caută în pagina nou deschisă să facă click pe link-ul către mail-ul de la yahoo, după care introduce utilizatorul şi parola, şi a ajuns, în sfârşit unde intenţiona. Oare nu ar fi mai simplu să scrie direct în bara de adrese: mail.yahoo.com???

Îl întreb: “Aşa faci tot timpul când vrei să-ţi verifici mail-ul?” Răspunsul lui mi-a lămurit misterul irelevanţei Google Trends pentru România:

“Aşa face toată lumea!”

Mi-am dat seama că are dureros de multă dreptate. Şi sunt convins că la fel se întamplă şi cu celelalte expresii din topul românesc. Ba încă mă miră că a început să apară Google în topul căutărilor din ultimele 7 zile. Să ridice mâna sus toţi cei care au setată ca pagină de start Google. Văd că toţi, cu excepţia unui tip, care după mutră, sigur e pasionat de Linux şi încă mai foloseşte Lynx pentru navigare web. Probabil multă lume şi-a cumpărat calculatoare noi în luna cadourilor şi nu au reuşit încă să ajungă la Google. Poate de aia caută cuvântul “google”…pe Google.

E-he, mai e mult până departe….

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeTrenduri

Etichete:

Despre autor: A avut o copilărie nefericită, lucru care se pare că l-a marcat pe viață. E cel mai în vârstă din echipa IT4Fans și, după cum îi sugerează şi ID-ul, cârcotește (pertinent, sper) pe marginea problemelor sâcâitoare din zona IT-ului. Nu poți purta cu el nicio discuție fără să-ți verse în cap toate frustrările lui, dar cu toate astea e un fârtate de nădejde și nu te lasă la greu.

RSSComentarii

Comentează | URL trackback

  1. Dan spune:

    Compari mere cu pere. Google Trends afiseaza pe prima pagina lista termenilor de cautare care au avut o crestere de popularitate spectaculoasa in ultimele ore. Insights for Search afiseaza atat cautarile populare, cat si cele a caror popularitate a crescut recent.

    http://www.google.com/insights/search/#geo=RO&date=today%207-d&cmpt=q

  2. Andrei B spune:

    Trist, dar adevarat. Asta e romanul, nu ai ce sa ii faci. Si nu numai la Google ai problema asta, in general nu poti sa te bazezi pe ce face/cauta romanul…

  3. Eugen spune:

    Stiu si eu faptul ca sunt foarte multi care procedeaza asa. Personal utilizez Opera si am speed dial dar nu vad problema romanului aici. Daca cauta mai intai pe google si da click de acolo ce? Prea multa sete de control al corporatistilor ca voi.

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.