Twitter introduce reclame – va face profit din ele?

După un an de la apariția primelor zvonuri, Twitter a făcut în sfârșit primul pas spre monetizarea serioasă a serviciului prin lansarea platformei de reclame denumită „Promoted Tweets” (tweeturi promovate sau sponsorizate). Iată principalele caracteristici ale platformei Twitter de publicitate online:

  • reclamele nu vor fi altceva decât tweeturi care vor fi afișate în funcție de cuvintele căutate prin intermediul motorului de căutarare Twitter; deși într-o primă fază aceste reclame vor fi implementate doar pe paginile cu rezultatele căutărilor, Twitter a anunțat că intenționează să extindă afișarea acestora și la paginile care conțin tweeturile personale ale utilizatorilor, precum și să permită dezvoltatorilor de aplicații care interacționează cu Twitter (ca TweetDeck sau Seesmic) integrarea acestora, în schimbul unui procent din profitul obținut;

demo promoted tweet - Starbucks

  • tweeturile promovate vor fi plasate în partea superioară a paginii care va conține rezultatele căutării, având un text scris cu font mai mic indicând că acestea sunt sponsorizate „Promoted by X”- unele companii ar putea utiliza acest fapt pentru a combate tweeturile negative (plasând un tweet cu un conținut pozitiv la începutul paginii);
  • un tweet promovat nu este garantat că va fi afișat pentru o perioadă lungă de timp – dacă respectivul tweet nu are un impact prea mare, (acest impact este denumit de către Twitter „rezonanță” și este măsurat în funcție de numărul de replici, clickuri și alți factori cuantificabili), acesta fie va fi retras ori compania care l-a inițiat nu va plăti pentru acesta;
  • doar un singur ad/tweet sponsorizat va fi afișat pe pagină;
  • printre partenerii inițiali se numără Best Buy, Virgin America, Starbucks și Bravo;
  • agenții de publicitate vor plăti inițial în funcție de CPM (Cost-Per-Mille = preț per mia de afișări/impresii), deși Twitter intenționează să ajusteze acest plan tarifar odată ce reușește să-și facă o ideea mai bună asupra percepției și a modului de interacțiune a utilizatorilor de Twitter cu tweeturile promovate.

Deși primele reacții ale unor utilizatori sunt negative (fiind în spiritul retoricii: „Și tu, Twitter? Chiar nu mă așteptam de la tine…”), era limpede că serviciul nu va putea supravieţui la nesfârșit doar din sponsorizări (mai ales dacă ne uităm la explozia de popularitate de care s-a bucurat în ultimii ani). În plus, scopul primordial al oricărei companii este acela de a aduce profit celor care au înființat-o. Totuși, întrebarea principală rămâne: „Va avea succes un astfel de model publicitar?”, iar răspunsul la această întrebare nu va decide doar soarta lui Twitter ci și o schimbare radicală de direcție în domeniul rețelelor sociale.

Sursele din care s-au inspirat cei de la Twitter când au conceput platforma lor de publicitate pot fi lesne identificate, astfel:

1. Google AdWords/AdSense, atât în privința afișării de reclame pe paginile care conțin rezultatele căutărilor efectuate după cuvinte cheie, cât și din punct de vedere al acordării unui scor de calitate, în funcție de feedbackul utilizatorilor (Google are un sistem de evaluare intern al calității banerelor publicitare, bazat pe un raport dintre numărul de afișări și cel al clickurilor făcute pe acestea);

2. Facebook, sub aspectul punerii la dispoziția potențialilor consumatori a oportunității de a oferi feedback asupra calității reclamei, prin interacțiunea cu aceasta (posibilitatea de a răspunde tweetului comercial, de a urmări compania care l-a inițiat ori de a-l marca ca favorit, etc…);

3. Digg, în privința formei și a integrării acestora în pagină, urmărind astfel ca utilizatorii să aibă un cuvânt de spus asupra tipului de reclame care vor fi afișate în paginilor lor personale (de altfel, Coțofana are în lucru un articol explicativ despre Digg în care se pare că va explica și platforma acestuia de publicitate);

Marele avantaj al lui Promoted Tweets este designul acestora, identic cu cel al tweeturilor obișnuite cu excepția textului minuscul de la baza lor care va indica faptul că acestea sunt comerciale, detaliu pe care prea puțini utilizatori îl vor observa – ceea ce înseamnă că dacă mesajul publicitar este sincer, convingător și are un ton conversațional (lucru ultra-caracteristic tuturor mesajelor de pe  Twitter), oamenii vor interacționa cu acesta de o manieră similară cu cea a tweeturilor obișnuite.

Clipa în care Twitter va introduce tweeturile comerciale în paginile personale ale utilizatorilor, va marca trecerea la era în care aceștia (utilizatorii) vor vedea tweeturi ale unor entități pe care nu le urmăresc explicit (dacă nu ți-e clar ce înseamnă și cum funcționează Twitter, recomand să arunci un ochi peste articolul ăsta). Asta înseamnă că linia dintre succes și eșec al unui tweet comercial va fi foarte subțire, agențiile de publicitate fiind nevoite să dea dovadă de multă inventivitate și inteligență pentru a reuși să conceapă un mesaj convingător (totul cu respectarea celebrei limite de 140 de caractere).

Bineînțeles că în prima fază vor exista multe reclame enervante sau spam, cum se întâmplă cu toate tipurile de banere comerciale. Totodată, mă întreb cu va reuși Twitter să evite frauda în privința clickurilor făcute pe tweeturi și alte forme de interacțiune posibile cu acestea, având în vedere cele povestite de Porumbelul aici. La urma urmei, cât este de greu să faci căteva mii de conturi pe Twitter și să începi să faci retweet la propriile tweeturi comerciale?

Dar nu cred că numărul de afișări, clickuri sau retweeturi este chiar atât de important. Mai ales că nu există nici un indiciu care să suporte teoria că numărul de clickuri per afișări va fi mai bun pentru tweeturile promovate decât în cazul banerelor publicitare oferite de Google. Probabil că acest număr va fi chiar mai mic pur și simplu din cauză că sunt mult mai multe căutări cu nuanță comercială pe Google decât vor exista vreodată pe Twitter. Oamenii intră pe Twitter mai degrabă să afle ce mai fac prietenii lor sau ce se mai întâmplă nou prin lume decât să-și cumpere vreun produs sau serviciu.

Cu toate acestea există o chestie care poate fi realizată cu aceste tweeturi promovate și care nu poate fi făcută cu nici un alt fel de baner comercial sau chiar prin intemediul newsletterelor trimise prin email. Oamenii pot începe să urmărească agentul de publicitate sau să se aboneze la mesajele de marketing ale unei companii (mecanismul este similar celui explicat de mine în articolul despre reclamele existente pe Facebook), acestea având astfel oportunitatea de a-și construi sau întări imaginea sau brandul. Dar aceste conversații din domeniul marketing sună mai bine în teorie decât în practică, pentru că prea puțini agenți de publicitate sau companii au răbdare să dezvolte și să întrețină conversații cu clienții lor.

Dar cum totul este abia la început, aceste scenarii rămân deocamdată la stadiul de teorii, urmând ca timpul să dovedească care dintre acestea se va dovedi a fi cea adevărată.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeNoutăţiTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.