Google Wave: cât de mare va fi impactul?

Să observăm cât de avansat este sistemul de comunicare bazat pe valuri, pe care l-am descris aici, faţă de clasicul e-mail. În loc să trimită copii statice ale unui mesaj tuturor participanţilor, care pe urmă să poată trimite la rândul lor răspunsuri la fel de statice, Google Wave păstrează un singur exemplar al mesajului (valului) dar se angajează să facă vizibile tuturor (în mod practic instantaneu) modificările făcute de oricare din participanţi, ei având acces mereu la ultima versiune a valului, deşi la nevoie pot fi oricând urmărite şi etapele intermediare prin care a trecut acesta de la crearea lui. Este mult mai uşor de urmărit un astfel de val, cu toate modificările lui, decât un arbore cu toate mesajele e-mail de răspuns la mesajul iniţial.

Google Wave este un sistem open source, deci oricine poate vedea cum a fost scris şi poate scrie componente software care să se “îmbine” cu Google Wave, mai ales că Google a pus la dispoziţie şi API (Application Programming Interfaces) pentru Wave. Asta înseamnă, printre altele că vor apărea tot mai multe gadget-uri create de terţi pe care le vom putea încapsula în propriile noastre valuri. Acelaşi lucru e valabil pentru roboţi: acele componente software care oferă valurilor noastre o anume funcţionalitate şi pe care le putem asocia la un val exact la fel cum asociem utilizatorii participanţi.

Pe măsură ce va fi accesibil fără probleme şi de pe terminalele mobile (în prezent funcţionează deja pe sistemele iPhone de la Apple şi Android de la Google însă nu şi pe sistemele cu Windows Mobile), Google Wave ar putea deveni un sistem indispensabil prin care de oriunde putem comunica uşor şi putem participa la proiectele în care suntem implicaţi.

Există şi posibilitatea de a declara un val ca fiind public, ceea ce înseamnă că oricine se poate asocia (follow) la un astfel de val. Deci putem folosi valurile publice pentru a comunica ceva “publicului”, pe undeva în acelaşi mod în care postăm un articol pe un blog. Am fost uimit să aflu că Google a implementat facilităţi AdSense pentru valuri – de ce nu? Nu este firesc ca dacă te străduieşti să transmiţi un mesaj util publicului printr-un val să ai şi posibilitatea de a fi recompensat pentru faptul că mesajul tău este căutat şi apreciat?

Legat de facilitatea de a urmări (follow) valurile publice ale altor utilizatori, ne putem gândi chiar un pas şi mai departe. În viitor, Google ar putea introduce şi posibilitatea de a urmări nu doar un val public al unui alt utilizator, ci chiar utilizatorul în sine. Ceea ce ar echivala cu urmărirea automată a tuturor valurilor publice pe care le-ar mai arunca în spaţiul virtual acel utilizator începând cu momentul respectiv. Îţi sună cumva vag cunoscut ideea de a putea da follow unui alt utilizator? Este chiar ideea din Twitter, acel sistem de social networking care este atât de în vogă în Occident şi care câştigă tot mai multă popularitate pe zi ce trece şi la noi. Printr-o astfel de mişcare Google ar putea îngloba şi facilităţile reţelei Twitter, ceea ce poate pune probleme mari simpaticului vrăbioi, care şi aşa nu s-a adaptat foarte bine exploziei de utilizatori – a se vedea numărul inadmisibil de mare de găuri de securitate care au fost exploatate şi, nu în ultimul rând, relativ desele perioade când sistemul dă chix (cu celebrul mesaj Too many tweets, despre care am mai scris).

Am menţionat mai sus posibilitatea de a lansa în spaţiul virtual valuri publice, valuri care pot fi găsite prin căutări în căsuţa de căutare din Google Wave folosind precizarea “with:public”. În cazul unor astfel de căutări se pune problema ordinii în care sistemul listează valurile publice care îndeplinesc criteriile de căutare şi au acelaşi grad de relevanţă. Va introduce Google un sistem de ranking la nivel de utilizatori? Adică la fel cum se întâmplă cu ranking-ul site-urilor web (PageRank), despre care se ştie că are o pondere importantă în stabilirea ordinii în care apar link-urile web în paginile cu rezultate, aşa numitele SERPs (Search Engine Result Pages)?

Mă întreb şi dacă se va ajunge la posibilitatea de a urmări din aceeaşi interfaţă Google Wave diverse topicuri de interes de pe forumurile pe care fiecare din noi mai bântuim din când în când. Mie personal îmi este destul de peste mână să intru frecvent pe un număr mare de forumuri şi să tot urmăresc pe fiecare din ele ce s-a mai scris, mi-ar conveni să văd mesajele respective tot în aceeaşi interfaţă de comunicare pe care o folosesc oricum.

Mi-a trecut prin minte şi întreabarea dacă se va ajunge vreodată ca, în loc să-mi fac propriul blog personal, să ajung la un moment dat să prefer să-mi comunic ideile către public lansând valuri prin Google Wave. Sigur că blogurile actuale sunt mult mai adaptabile atât preferinţelor autorului cât şi ale vizitatorilor faţă de ideea ca toate articolele de blog să ajungă la destinaţie prin aceeaşi interfaţă standard Google Wave, cel puţin în forma în care este ea în prezent, care nici măcar nu permite moderarea comentariilor (prin comentarii înţelegând aici răspunsurile pe care le va adăuga audienţa care îmi urmăreşte valul public).

Mi s-ar putea răspunde că pentru a citi noutăţi dintr-un sigur loc există deja RSS şi sunt de acord cu asta, numai că  prin RSS se pierde “ambianţa” pe care autorul o creează pe propriul blog. Dar poate că Google va introduce posibilitatea ca aceste valuri să fie “customizate”, adaptate propriilor nevoi la un mod care să fie satisfăcător. În acest caz şi ideea de forum (aşa cum îl ştim astăzi) ar putea deveni oarecum desuetă, valurile pe teme similare putând fi găsite în urma unei simple căutări.

Desigur că toate aceste întrebări sau speculaţii îşi vor afla răspunsul pe măsură ce sistemul se maturizează.

Ar mai fi de dorit ca Google să interconecteze cât mai rapid şi facil (eventual la un click de mouse distanţă) Wave cu celelalte aplicaţii mai cunoscute ale sale, cum ar fi Google Documents, Google Calendar sau Google Alerts.

De asemenea, cu Google Wave devenind un produs stabil şi robust în viitorul nu prea îndepărtat,  sistemul de operare al lui Google bazat în principal pe un device care-ţi pune la dispoziţie un browser web conectat la internet, începe să nu mai pară chiar atât de schilod/sărac în opţiuni în comparaţie cu sistemele tradiţionale de operare. Din acest punct de vedere, este foarte posibil ca data la care cele două produse Google (Wave şi Chrome OS) vor deveni accesibile publicului larg să coincidă (undeva pe la mijlocul lui 2010).

Bineînţeles că există şi competitori la platforma Google Wave dintre care aş aminti Microsoft Sharepoint, Zenbe Shareflow, SAP Constellation sau Alfresco Share, însă este greu de crezut că aceştia vor reuşi să ridice probleme serioase gigantului Google Wave aflat în ascensiune, aproape toate produsele alternative la Google Wave nefiind open source ca şi acesta iar companiile competitoare neavând resursele pe care le are Google (cu excepţia poate a Microsoft-ului, care nu aş putea spune că se află chiar în pragul falimentului – dar noroc pentru Google că nu se prea împacă cu fenomenul “open-source”).

În concluzie aş putea spune că Google Wave încearcă să înglobeze într-un mod simplu şi elegant funcţii care până acum erau oferite de instrumente distincte de comunicare şi colaborare (e-mail, instant messaging, file sharing şi reţele sociale), ridicându-le în acelaşi timp la un nivel conceptual superior, după cum am arătat. Prin platforma Wave, compania Google face paşi hotărâţi pe calea atenuării fenomenului schizofreniei în internet şi în acelaşi timp pe calea migrării înspre modelul computaţional cloud computing, subiecte despre care am mai scris.  Deja extraordinar de puternică, compania Google va acumula încă şi mai multă putere pe măsură ce platforma Google Wave va acapara utilizatori în detrimentul sistemelor clasice descentralizate de comunicare, tot mai multe dintre conversaţiile şi documentele noastre de toate felurile găsindu-şi găzduire pe serverele Google.

Reiterez oferta din articolul precedent despre Google Wave: dacă vrei să-l încerci şi tu şi nu ai invitaţie, lasă un comentariu şi, în măsura în care mai am invitaţii disponibile, te ajut cu plăcere.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.