Ce este Twitter? Locul unde lumea ciripește.

Twitter. Un cuvânt cheie pe care-l auzi tot mai des atât pe canalele de știri cât și pe buzele prietenilor. La un moment dat e clar că ai început să ridici o sprânceană și să-ți pui semne de întrebare: “Ce-o fi, frate, cu toată ciripăria asta?“. Asta afară de cazul că ești și tu deja în “sistem” și ciripești de zor cot la cot cu încă vreo 20 de milioane de ciripitori de aiurea.

OK, deci care-i treaba cu Twitter?  Este o rețea socială de microblogging» pornită în 2006 ca un experiment, înființată ca firmă în 2007 (Twitter, Inc.), care de prin 2008 a început să prindă teren, înregistrând anul trecut (2009) un ritm de creștere fantastic. Recent, numărul de mesaje (tweets = ciripeli) trimise zilnic în cadrul Twitter a depășit 50 milioane (adică 600 de mesaje trimise în fiecare secundă). Asta după ce în 2007 numărul era cam de 5000 mesaje pe zi, în 2008 cam 300000 mesaje pe zi iar în 2009 cam 2,5 milioane mesaje pe zi, numărul crescând până la sfârșitul anului 2009 la 35 milioane mesaje pe zi.

Totuși, există informații că ritmul de creștere a numărului de utilizatori s-a redus începând cu toamna trecută, creșterea puternică a numărului de mesaje din aceeași perioadă fiind pusă pe seama intensificării activității utilizatorilor existenți. După cum se poate bănui, distribuția mesajelor pe utilizatori nu este uniformă,  existând un procentaj mic de utilizatori Twitter care generează majoritatea covârșitoare a mesajelor.

Ce are specific rețeaua Twitter?

Ți-ai făcut cont pe Twitter și gata, deja poți începe să imediat să ciripești. Foarte simplu. Bine, nu prea are farmec să faci asta chiar de la început, afară de cazul că-ți place să vorbești singur. Ideea este că ciripelile (mesajele) tale sunt auzite (văzute) numai de persoanele care au ales să te urmărească în cadrul rețelei. Iar imediat după crearea contului, ai ghicit, nu te urmărește nimeni (încă). Poți alege și tu la rândul tău să urmărești alți membri ai rețelei iar ciripelile pe care le dau ei îți apar frumos într-un șir de mesaje ordonate cronologic începând cu mesajele cele mai recente.

Pe Twitter nu se stabilesc relații de prietenie (bidirecționale), ci relații de urmărire (unidirecționale). Acum dacă cel urmărit de cineva decide să-l urmărească la rândul lui pe celălalt, ăsta este doar un caz particular. Foarte important este că nu e nevoie să-ți dai acordul ca să fii urmărit de cineva, ceea ce face ca Twitter să fie foarte potrivit pentru situația persoanelor publice care au ceva de spus lumii, persoane care au în mod tipic de la câteva câteva mii până la câteva milioane de urmăritori (dacă nu dorim ca un anumit mesaj să fie văzut de toți urmăritorii există și posibilitatea de a trimite mesaje private). În ultimele luni tot mai multe persoane publice au început să activeze pe Twitter, dintre care i-aș aminti pe Bill Gates (care tocmai ne povestește impresii din Antarctica, unde își face concediul) și pe Dalai Lama.

E firesc să te întrebi ce poate fi atât de deosebit la Twitter de se înghesuie lumea așa să ciripească. În primul rând atrage simplitatea și conciziunea sistemului. E un sistem destinat celor mulți, deci trebuia să fie foarte ușor de folosit ca să aibă succes. Că, vorba boierului Moțoc către Vodă Lăpușneanu, “mulți, mulți, dar proști” (glumesc acum, nu mă băgați în seamă :P ). Șirul de mesaje este liniar (fără ramificații) și ușor de urmărit, datorită limitării mesajelor Twitter la 140 caractere. În situațiile în care se dorește prezentarea de informații mai elaborate, o practică uzuală pe Twitter este includerea în scurtul mesaj trimis (pe lângă explicația sumară) a unui link sub formă de URL scurt » către o pagină web unde cei interesați vor putea găsi toate detaliile. Și te lovești de simplitatea sistemului nu doar când ajungi să-l utilizezi efectiv, ci încă de la primul contact cu siteul, deoarece și designul este simplu și de bun gust, totul gravitând în jurul vrăbioiului albastru de care nu poți să nu te îndrăgostești (în plus, imaginea stolului de vrăbii care ciripesc e o imagine vie, care merge la suflet, o imagine care prinde). Prin asta Twitter contrastează puternic cu alte rețele sociale cum ar fi Facebook, care, chiar dacă oferă mai multe facilități, are și o interfață mult mai încărcată și nu are cum să fie atât de simplu și elegant.

Sistemul Twitter e foarte deschis, permițând celorlalte rețele sociale concurente să facă ciripelile accesibile din propriile interfețe web. De asemenea Twitter oferă și biblioteci API care permit crearea de aplicații de accesare a rețelei Twitter pentru PC-uri sau pentru smartphoneuri (cele mai notabile exemple sunt TweetDeck și Seesmic). Utilizatorii entuziaști ai Twitter accesează rețeaua folosind astfel de aplicații pentru că e mai comod de lucrat așa decât din interfața web http://twitter.com.

De unde scoate bani Twitter?

Aspectul curat și aerisit al interfeței Twitter este asigurat și prin absența bannerelor publicitare de pe site. Ceea ce ne face să ne întrebăm:  Cum face bani Twitter? Răspunsul este că până acum nu prea a generat din propria activitate bani ca să-și acopere cheltuielile, ceea ce nu înseamnă deloc că ar fi în pragul falimentului. Doar că Twitter merge pe un model de afaceri mai non-standard. Twitter construiește o rețea de utilizatori care crește rapid și are un mare potențial de monetizare, încă neexploatat decât în mică măsură.  Twitter a obținut bani din Venture Capital» și ar avea la dispoziție și modalitățile clasice prin care se scot bani dintr-o astfel de rețea: publicitatea online și conturile plătite, modalități pe care nu le-a utilizat până acum.

Legat de publicitate, sunt șanse mici să începem să vedem la un moment dat pe siteul Twitter bannere publicitare clasice. Dar umblă vorba că în următoarele săptămâni Twitter ar putea face următorul pas introducând în sfârșit publicitate pe site, într-un fel sau altul, făcută probabil într-un mod inteligent care să nu enerveze utilizatorii (să ne amintim ce bine primite au fost și reclamele relevante și discrete ale lui Google într-o lume obișnuită cu bannere animate agresive care-ți săreau în față când îți era lumea mai dragă). Publicitatea ar putea apărea prin inserarea în șirul de tweet-uri a câte unui tweet publicitar, dar sunt foarte multe necunoscute în ecuație despre care momentan se pot face doar speculații.

Cât despre conturile plătite, Twitter a anunțat intenția de a introduce conturi comerciale pentru firme, prevăzute cu facilități specifice cum ar fi cele de analiză a profilului clienților. În mod cert Twitter are un însemnat potențial pentru ca firmele să obțină informații de la clienți și invers, deci conturile business vor fi, desigur, dorite de companii.

Twitter a început deja să solicite utilizatorilor existenți care nu au informațiile de la profil completate să facă bine să le completeze. Semn că… se pregătește ceva (un potențial client devine mai valoros când se cunosc cât mai multe despre el, nu?).

Twitter ca instrument de promovare

Twitter are un mare potențial de care entitățile (persoane sau firme) care au ceva de oferit (informații sau bunuri materiale, în speță) pot profita pentru a dezvolta și menține comunități de persoane interesate de acea ofertă.

Când îți lansezi o nouă afacere online îți faci un site, îl pui pe internet, îl promovezi prin publicitate și speri. Pe lângă asta, însă, poți folosi Twitter pentru a construi o comunitate de (potențiali) clienți în jurul afacerii tale. E clar că pentru persoanele interesate să folosească Twitter în felul acesta apare tendința naturală de a începe să vâneze urmăritorii (followers), pentru a-și construi o audiență online cât mai mare.

Tehnica cea mai simplă pentru a obține urmăritori este de a începe tu să urmărești alte persoane în speranța că ele, văzându-se urmărite, se vor simți datoare să-ți returneze favorul și să te urmărească la rândul lor. Sigur că o urmărire doar așa, de formă, nu e același lucru cu o urmărire determinată de interesul autentic pentru ceea ce ai tu de spus, dar oricum, e mai mult decât nimic. Dacă se strâng suficienți urmăritori chiar de-ar fi ei doar de formă, unii care văd accidental ce ai mai postat pe Twitter tot mai fac click pe URL-ul scurt pe care l-ai inclus în mesaj. Este un joc al cifrelor, până la urmă, cam ca la SPAM (din atâția, chiar dacă doar puțini percutează ca procent, tot se simte). Mergând pe sistemul ăsta evident că o să ajungi să urmărești tu mai multe persoane decât cei care te urmăresc pe tine. Dacă te interesează să ții sub control persoanele pe care le urmărești, scula numită ManageTwitter te ajută să vezi cine din cei pe care-i urmărești nu te urmărește înapoi (pe ăștia probabil o să vrei să-i zbori din listă) și care sunt userii care ciripesc mult, care ciripesc doar ocazional și care deloc.

Iar dacă tot trăim într-o economie de piață globală și există cerere de followers pe Twitter, nu a întârziat să apară și oferta.

Vrăbioiul mai sughite din când în când, oare din cauza stresului?

Scurta istorie a rețelei Twitter nu a fost lipsită de evenimente inclusiv dintre cele mai puțin plăcute. Utilizatorii intensivi ai rețelei sunt deja obișnuiți cu perioadele destul de dese când se mai întâmplă să descopere că a leșinat cățeaua rețeaua din nou, și, până când își revine, utilizatorii rămân să contemple deja celebra poză cu balena purtată cu grație prin aer de niște vrăbiuțe (în engleză balenei cu pricina îi zice failwhale și are deja și un fan club al ei).

Pe canalele de știri, veștile despre noi și noi probleme de securitate, atacuri de tip phishing, conturi compromise și alte feluri de probleme legate de Twitter sunt ceva la ordinea zilei, nu se mai miră nimeni. Ba uneori s-a ajuns chiar ca cei de la Twitter să reseteze parolele de la unele conturi în urma unor astfel de probleme de securitate și au notificat titularii prin e-mail despre asta.

Artă grafică Twitter

Analogia dintre oamenii care socializează și păsărelele ciripitoare a fost atât de captivantă încât au apărut nenumărate creații grafice pe tema Twitter, care de care mai interesante. Nu pot să nu redau câteva mai jos, cele care mi-au plăcut mai mult.

Alte utilizări

Vrei să fii notificat pe Twitter când ai de făcut vreo treabă importantă, când să-ți recuperezi hainele din mașina de spălat, cum stai cu consumul de curent electric, ce-ți mai face bebelușul din burtică (pentru mămici) sau câinele? Sau poate erai curios să fii anunțat când tocmai ai scăpat în atmosferă vreo acumulare de gaze din intestin în timp ce lucrai concentrat la birou? Twitter te poate ajuta în oricare din variantele astea și multe altele. Cu condiția să faci rost și de utilajul pe care l-a conceput vreo minte luminată în scopul de a capta evenimentele respective (folosind senzori specifici) și a ciripi pe Twitter ca tu să poți afla despre producerea lor. Știam că suntem o specie care nu ducem lipsă de imaginație, totuși câteodată rămân uimit.

Sigur că nu toată lumea vede un sens în a “sta pe Twitter”. Circulă pe Youtube chiar o parodie drăguță pe care o redau mai jos:

Actualizare 05.03.2010: Twitter depășește pragul de 10 miliarde de ciripeli (tweets).

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Spre deosebire de un blog clasic, unde autorul își exprimă pe larg ideile, sistemul Twitter te obligă să limitezi fiecare mesaj la 140 caractere, deci ești obligat să fii foarte concis în ceea ce comunici printr-un astfel de mesaj, de aici denumirea de microblogging. Nu e greu de intuit că limitarea asta are atât avantaje cât și dezavantaje. Avantaje: mesajele sunt ușor de parcurs, este evitată diluarea în vorbărie multă a esenței (vorba englezului: “less is more“). Dezavantaje: mesajele au în mod inevitabil un caracter punctual sau superficial. Nu ai cum să explici în cele 140 caractere ale unui mesaj Twitter, de exemplu, o idee mai profundă care necesită detaliere și argumentare.Powered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5
Un format de URL de forma http://ur.ly/4eAO creat în scopul de a fi format dintr-un număr cât mai redus de caractere și care corespunde unui URL normal (mai lung), conducând la aceeași pagină web ca și acestaPowered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5
Afacerile cu un potențial de creștere foarte bun trezesc interesul investitorilor, aceștia fiind dispuși să pompeze bani cash în afacere încă din faza timpurie în schimbul a o parte din acțiuni.Powered by Hackadelic Sliding Notes 1.6.5

Publicat în: AnalizeGlosarTrenduri

Etichete:

Despre autor: Este fetiţa trupei, cea guralivă şi amuzantă; ne place s-o buzărim de câte ori avem ocazia ca s-o ofticăm, dar nu ne iese întotdeauna pentru că din nefericire ține la glumă. Atenție, deși e fată nu trebuie subestimată pentru că este deţinătoarea unor cunoştinţe solide de IT pe care ştie să le pună în ecuație ca să obțină ce vrea.


Pingbacks

  1. [...] că puberul Justin Bieber împreună cu legiunile lui de fani folosește 3% din infrastructura lui Twitter în orice moment al zilei? Asta înseamnă că rackuri întregi de servere sunt dedicate doar [...]

  2. [...] a atras atenția lui Chad Hurley, CEO-ul de la YouTube, care i-a trimis imediat lui Feross pe Twitter o ofertă de angajare la YouTube! Vezi ce înseamnă să faci lucrul potrivit la momentul [...]

  3. [...] fapt se întâmplă mai des de cât ar fi dispuse băncile să recunoască: o simplă căutare pe Twitter după expresia „ATM skimmer” te va convinge că fenomenul este unul de [...]

  4. [...] ironie a sorții, Twitter, care încă nu a reușit să găsească un model sustenabil de monetizare, a făcut 3 achiziții [...]

  5. [...] va afișa, pe lângă data și ora curentă, notificări ale aplicațiilor de email, RSS, Facebook, Twitter, SMS precum și starea [...]

  6. [...] companie care analizează social media cu sediul în Toronto, a scanat toate mesajele publicate pe Twitter în lunile august-septembrie 2009 (adică 1,2 miliarde de tweeturi), descoperind că mai mult de 7 [...]

  7. [...] se vedea ce s-a întâmplat anul ăsta cu revoluțiile din Tunisia, Egipt, Iran, Bahrain în care Twitter și Facebook au fost folosite cu succes pe post de catalizator). Parcă există ceva studii în [...]

  8. [...] (SERP) a paginilor din Google+, propria rețea de socializare a pus pe jar întreaga comunitate IT. Twitter și-a exprimat public nemulțumirea, acuzând Google de concurență neloială. Marele G a replicat [...]

  9. [...] fapt se întâmplă mai des de cât ar fi dispuse băncile să recunoască: o simplă căutare pe Twitter după expresia „ATM skimmer” te va convinge că fenomenul este unul de [...]


Trackbacks

  1. bagamare.ro spune:

    Ce este Twitter? Locul unde lumea ciripește. | IT4Fans – te ajută să te miști în IT!…

    Twitter. Un cuvânt cheie pe care-l auzi tot mai des atât pe canalele de știri cât și pe buzele prietenilor. La un moment dat e clar că ai început să ridici o sprânceană și să-ți pui semne de întrebare: “Ce-o fi, frate, cu toată ciripăria asta?”….

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.