YouTube evoluează – va fi suficient?

YouTube - Broadcast YourselfConsiderând că YouTube nu mai are nevoie de nicio prezentare, voi aborda pieptiş principalele modificări pe care le-a suferit în ultima perioadă cea mai populară (deocamdată) platformă video .

1. Google a început 2010 în forţă lansând în ianuarie un demo al serviciului de închirieri filme prin YouTube, odată cu suportul pentru viitorul (se speră) standard web, respectiv html5. Doar un număr de 5 filme obscure au fost disponibile la vizualizare contra sumei de 3,99 dolari SUA pentru o perioadă de doar 10 zile, suma încasată de YouTube fiind de 10.709 dolari. O sumă deloc neglijabilă care se poate multiplica cu un factor mărişor dacă Google va reuşi să finalizeze cu succes negocierile pe care le poartă lunile astea cu marile case de producţie holywoodiene.

2. Următorul pas făcut pentru modernizarea YouTube a fost interfaţa acestuia, metamorfoza acesteia urmărind îmbunătăţirea experienţei de navigare prin site şi vizualizare a conţinului video. Deşi Google anunţa că au încercat prin aceasta redesenare a interfeţei să ofere cea mai bună experienţă posibilă trebuie să mărturisesc că, în afară de opţiunea de selectare a rezoluţiei de vizualizare (standard, HD sau 1080p) şi o uşoară aerisire a meniunilor, mari schimbări nu am observat. Deşi în comunicatul oficial se menţiona înlocuirea vechiului sistem de catalogare a unui videoclip prin steluţe cu unul mai simplu gen “Îmi place/Nu-mi place” pe YouTube-ul la care am eu acces steluţele sunt încă bine mersi la locul lor. Ah, şi încă ceva: s-a mai lucrat puţin la optimizarea dispunerii căsuţelor cu reclame, doar nu credeaţi că o să scăpăm de ele?

3. Dacă ai crezut că planurile lui YouTube au fost epuizate odată cu detalierea primelor două puncte, te-ai înşelat: ambiţiile Google sunt mai mari decât nişte servicii sau modificări ale interfeţei. În 11 februarie 2010 YouTube a lansat un meniu interesant: panoul de control al vitezei conexiunii tale de internet (în engleză sună mai scurt, “video speed dashboard”).

YouTube dasboard speed graph

Acest panou de control oferă informaţii vitale despre viteza conexiunii tale la internet măsurată de serverele YouTube pe o anumită perioadă de timp, graficele oferind chiar şi comparaţii cu media globală sau a altor utilizatori ai furnizorului tău de internet. Probabil că aceasta este modalitatea prin care YouTube intenţionează să-ţi arate că dacă ai probleme cu vizualizarea unor clipuri, ar putea fi problema ta sau a furnizorului tău de internet. Ce poţi face cu aceste date? Mai ales că nu apare niciunde o cifră minimă cu care ar trebui să compari viteza conexiunii tale pentru a vedea în linişte un clip pe YouTube. În primul rând poţi să-ţi suni (pentru a-l certa) furnizorul de internet mai des, să-ţi măreşti lăţimea de bandă ori să-ţi cumperi un calculator nou. Iar pentru primele două variante, Google oferă soluţii: se transformă în furnizor de internet. După ce s-a lansat (şi) în domeniul DNS, Google plănuieşte construirea şi testarea în nişte zone de prin SUA a unor reţele cu viteză de 1Gbps, adică de până la 100 de ori mai mare decât oferă în prezent conexiunile uzuale de acolo. Numărul celor care vor avea posibilitatea să se bucure de această experienţă Nirvana în materie de internet este de 50.000 de oameni dar ar putea creşte până la 500.000 iar preţurile se zvoneşte că vor fi competitive. Scopul nu va fi doar fericirea anumitor aleşi ai sorţii ci testarea unei noi generaţii de aplicaţii şi a tehnicilor de livrare a acestora. De când am auzit ştirea asta, am aplicat pentru loteria vizelor, vreau să mă mut în State. Deşi se zvoneşte că nişte reţele de astea ar fi în plan şi pentru Anglia.

Deşi acestea transformări subtile (dintre care nici una nu rupe gura târgului prin inovaţie) sunt făcute în speranţa prezervării popularităţii de care se bucură YouTube  printre fanii clipurilor video, să nu uităm că intenţia principală a lui Google este aceea de a monetiza cohortele de vizitatori care clicăie într-o veselie pierzând zeci de minute prin zonă. După unele statistici pe locul 2 în topul motoarelor de căutare după Google este chiar YouTube lucru care spune multe, conţinutul încărcat în două 2 luni pe YouTube depăşind-ul pe cel emis de principalele 3 reţele de televiziune din SUA (ABC, CBS şi NBC ) în 60 de ani! Dar nici concurenţa nu bate pasul pe loc, site-uri ca Netflix devenind în State sinonim cu “închirierea de filme online”, Amazon, Apple, Vimeo, MetaCafe, SoapBox sau Hulu încercând să obţină profit din închirierea de conţinut video doritorilor, al cărui număr nu poate merge decât în sus pe viitor.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeNoutăţiTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.