Google Buzz: noua extensie socială a GMail

Scriam aseară despre intenția lui Google de a extinde funcționalitatea GMail în sensul de a permite interacțiuni cu alți utilizatori într-o manieră similară cu cea oferită de rețelele sociale consacrate gen Twitter și Facebook. Iată că au apărut între timp informații mai concrete, cum era de așteptat.

Noua extensie a GMail se numește Google Buzz și este accesibilă prin intermediul unui link ce apare în contul GMail în partea stângă, chiar sub Inbox. Nu vă speriați dacă nu o găsiți în contul vostru GMail pentru că încă n-a apărut în toate conturile. Zice Google chiar în primul rând de pe pagina despre Google Buzz: We’re still rolling out Buzz to everyone, so if you don’t see it in your Gmail account yet, check back soon. În maxim câteva zile ar trebui să devină accesibilă tuturor utilizatorilor sistemului.

Google Buzz introduce conceptul de followers (exact ca în Twitter) și a fost gândit în ideea de putea posta mesaje scurte care să poată fi citite ușor de grupul tău de followers și de a pune la dispoziția altora fotografii, filme și nu numai. Se permite astfel accesarea din GMail a datelor existente în cadrul unor servicii ca Picasa, YouTube, Google Reader, Twitter, Facebook în scopul de a le face public accesibile sau accesibile numai unor grupuri restrânse de persoane. De asemenea, s-a dorit ca Buzz-ul să permită prietenilor să-și trimită recomandări cu privire la diverse materiale care li s-au părut interesante.

Dar asta nu e totul. În cazul în care accesezi Google Buzz de pe un telefon cu Android sau un iPhone, poți posta un status update prin dictare, adică folosindu-ți vocea! Tot în cazul accesului de pe mobil se vor transmite către Google coordonatele geografice ale locului unde te afli iar Google Buzz îți va oferi unele opțiuni dependente de poziția ta geografică. În sensul ăsta a fost realizată și o integrare a lui Google Buzz cu Google Maps.

Google Buzz  este integrat și cu Inbox-ul tău, unde vei fi informat despre evenimente legate de Buzz, dar vei primi mesaje al căror conținut se actualizează dinamic (de exemplu când mai apare vreun comentariu la o actualizare de status mesajul care conține comentariile precedente se actualizează automat pentru a conține și noul comentariu). Asta spre deosebire de alte rețele sociale care îți trimit câte un mesaj e-mail pentru fiecare astfel de comentariu nou.

Există toate motivele să credem că Google Buzz va avea un succes mult mai mare decât rețeaua socială Orkut, cumpărată de Google cu ceva ani în urmă, proiect care, deși popular în țări ca Brazilia sau India, per global a fost un eșec. Ne punem întrebarea cum va afecta noul serviciu celelalte rețele sociale, în speță Twitter și Facebook. Momentan Buzz pare să vrea să coexiste pașnic cu ceilalți, mai ales că are unele facilități (limitate) de integrare cu o parte din ei. De exemplu o ciripitură de pe Twitter poate fi redistribuită automat către grupul de followers al contului Buzz din GMail. Totuși, un status update pe Buzz nu va putea fi redistribuit automat pe Twitter. Și Buzz nu știe nici să agrege într-un singur loc ciripelile celor pe care îi urmărești pe Twitter (afară de cazul în care îi urmărești și pe Buzz).

În legătură cu suportul din Buzz pentru integrarea cu Facebook, situația este mult mai gravă, și asta pentru că Buzz nu are deloc așa ceva. Relația cu Facebook este deci sub un maaare semn de întrebare. Întrebată fiind în legătură cu acest lucru, compania Google a afirmat că în momentul de față nu are nimic de declarat în legătură cu subiectul. Asta e o problemă cu atât mai mare cu cât Facebook este la ora actuală cea mai mare rețea socială din lume, cu peste 400 milioane utilizatori (în timp ce Twitter n-are decât vreo 18 milioane), iar vizitatorii unici din GMail sunt vreo 36 milioane, așa că Facebook conduce detașat clasamentul. Google încearcă să câștige teren prin Buzz, dar se pare că cei de la Facebook au și ei planuri să muște din teritoriul lui Google – umbla vorba că vor să lanseze un serviciu propriu de webmail numit Project Titan, care va pune la dispoziție utilizatorilor căsuțe de mail terminate cu @facebook.com. Asta ar transforma Facebook peste noapte în cel mai mare furnizor de servicii webmail din lume, iar dacă va fi un serviciu performant riscă să amenințe GMail. Spun asta pentru că migrarea la un alt furnizor de mail nu este la fel de gravă ca și migrarea în altă rețea socială. Poți continua să trimiți mail către userii GMail chiar dacă treci cu mailul de pe GMail pe noul webmail de la Facebook, în schimb dacă prietenii tăi sunt toți în rețeaua socială Facebook și tu te muți pe Google Buzz o să fii rupt de ei. Concluzia ar fi că fără integrare cu Facebook lui Google o să-i fie extrem de greu să câștige competiția rețelelor sociale. Asta pentru că Facebook domină atât de puternic lumea rețelelor sociale încât clienții lor vor putea fi convinși să plece la o nouă rețea decât dacă noua rețea oferă facilități absolut revoluționare, ceea ce nu e cazul la Google Buzz.

Interesant de aruncat o privire și peste reacția Microsoft referitoare la Buzz. Cei de la Microsoft minimalizează elementele inovatoare incontestabile pe care le aduce noul serviciu Google, afirmând că lumea nu are nevoie de încă o rețea socială, ci de un serviciu care să agrege în mod convenabil rețelele sociale existente (iar ei susțin că au făcut așa ceva pentru clienții Hotmail). Să nu uităm că Microsoft deține o parte din Facebook, concurentul principal al lui Google Buzz.

A, încă ceva: am întâlnit părerea că dacă Google Wave reprezintă unealta de comunicare a viitorului, GMail cu Google Buzz constituie unealta de comunicare a prezentului. Tind să cred că e adevărat, pentru că Google Wave introduce niște concepte extrem de valoroase însă din punct de vedere practic nu este încă pregătit  pentru a fi utilizat la modul intensiv de o mare masă a populației.

Uite și clipul de prezentare al noii extensii Google Buzz:

Timpul ne va arăta dacă Google Buzz va rămâne în istorie doar ca “un alt Orkut” sau dacă va reuși să schimbe în mod esențial peisajul rețelelor sociale, așa cum își propune.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeNoutăţi

Etichete:

Despre autor: Pentru că de felul lui se plictisește repede, este mereu dependent de noutăţi, motiv pentru care consumă agregatoarele de ştiri, RSS-uri sau blogurile cu noutăţi şi bârfe ca pe sticksuri. Vrei să afli ce produs va lansa Apple peste 2 ani sau când va reuşi Microsoft să facă un sistem de operare ca lumea? Porumbelul e omul tău. Joacă rolul poştaşului și răspândacului, ocupându-se de propagarea noutăţilor importante din IT.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.