Găurile din armura Google partea II: News Corp

În continuarea mini-seriei în care încerc să identific posibilele puncte slabe din modelul de business al omni-prezentului motor de căutare (al cărei prim episod l-am scris aici), continui azi cu prezentarea unui alt aspect important din arsenalul Google: relaţia acestuia cu publicaţiile. Şi în special cu News Corporation.

Dar, înainte de toate o mini-prezentare a News Corp: al doilea conglomerat media (după The Wald Disney Company) şi al treilea mare nume în materie de divertisment (la nivel mondial în anii 2008-2009).  Este un nume listat la Nasdaq şi pe piaţa bursieră din Londra (precum şi pe altele), cu un profit anual estimat la cca. 33 miliarde dolari SUA. Deţine companii în aproape toate domeniile de publishing şi divertisment, din care enumăr la întâmplare câteva: studiouri de filme (Twentieth Century Fox, sau Fox Studios Los Angeles), companii de televiziune (20th Century Fox TelevisionSTAR TV), reţele de televiziune prin cablu (FUEL TVNational Geographic Channel (50%), Speed Channel), televiziune prin satelit, site-uri web legendar (AskMen.com,  GameSpy,  MySpace,  Photobucket.com,  Rotten Tomatoes), reviste, publicaţii şi ziare mari (The Times – UK, The Daily Telegraph – Australia, New York Post şi News America Marketing USA), Dow Jones & Company, câteva edituri, 50% din NRL (Liga Naţională de Rugby din Australia)…ce mai, aş face un post kilometric doar enumerând numele companiilor care fac parte din News Corporation (lista completă poate fi consultată aici). Dar nu ăsta este scopul prezentului articol, cred că îi este limpede oricui că vorbim de un jucător major de pe piaţa mass-media mondială şi nu numai. Mai important însă mi se pare omul din spatele numelui News Corp, şi anume multi-miliardarul Rupert Murdoch, al 132 bogal al planetei conform topului Forbes 400 pe 2009, cu o avere estimată la 4 miliarde dolari. Se aude ‘nea Iri sau Gigi?

Domnul Rupert Murdoch a.k.a. News Corp, este deranjat de faptul că Google (de regulă prin Google News), indexează gratuit şi pune la dispoziţia celor interesaţi conţinutul creat de News Corp (prin toate companiile subsidiare) câştigând sume importante de bani (circa 60 milioane dolari/an), din care Murdoch nu vede un cent. Ori asta nu se potriveşte cu interesul acestuia, motiv pentru care a şi ameninţat recent că nu va mai permite indexarea site-urilor proprii (şi are în portofoliu câteva foarte interesante), de către Google şi că încearcă să încheie un contract cu principalul competitor al acestuia, respectiv Bing (contract care ar avantaja cu certitudine motorul de căutare a lui Microsoft, oferind lumii ceva în plus, la care Google nu ar avea acces). Asta ar fi o altă mişcare înţeleaptă din partea lui Bill Gates, după aceea cu WolframAlpha. Se pare că mai există un motiv de nemulţumire în privinţa lui Google pentru boss-ul News Corp: MySpace e pe cale să piardă 100 milioane dolari SUA pentru că nu şi-a îndeplinit obiectivele stabilite printr-un contract încheiat cu Google.

Când Rupert Murdoch şi-a făcut publice nemulţumirile legate de Google şi a anunţat intenţia de a monetiza site-urile de ştiri din propria parohie, multă lume l-a hulit şi l-a catalogat drept ultimul comunist din SUA. Numai că, în ultimul timp încep să apară şi alte nume mari din jurnalismul mondial care sunt nemulţumite de faptul că Google câştigă bani pe seama muncii lor (de exemplu, mamutul Associated Press).

Pe de altă parte, într-o audiere în faţă Senatului American pe această problemă, Google a afirmat că adaosul lui în trafic generat către site-urile online ale publicaţiilor pe care le indexează se ridică la 1 miliard de click-uri pe lună. Trafic gratuit care ajută atât la creşterea numărului de cititori cât şi a veniturilor publicaţiilor. Alt argument forte folosit de Google este acela că însuşi web-ul schimbă modelul tradiţional de a face jurnalism, cititorii consumând ştirile la nivel atomic, respectiv articol cu articol şi nu publicaţie cu publicaţie.

Pe la începutul verii 2009, a apărut o ştire trecută de mulţi cu vederea, în care se anunţa că News Corp lucrează la o modalitate de a oferi ştiri contra cost, ceva de genul pay per news. Consecinţa directă a acestei miscări va fi aceea că Google nu va mai putea indexa site-urile care oferă astfel de ştiri, lucru grav pentru acesta. I-ar afecta însăşi scopul primordial declarat, acela “de a indexa toată informaţia din lume”. Acesta este şi motivul pentru care oamenii revin la Google, au convingerea că vor găsi conţinut nou, ori Google este la fel de bun calitativ ca şi site-urile pe care le indexează. Fac ce fac şi mă întorc la indexul Google. Pentru că aici este adevăratul călcâi al lui Ahile, în index. Şi nu ar arăta prea bine cu o gaură imensă în el (gaură care, culmea, ar fi constituită chiar de acel conţinut nou pe care-l caută avizi, atât motoareale de căutare, dar şi oamenii). De aceea eu cred că Google ar face orice ca să-şi poată păstra index-ul intact, inclusiv să plătească pentru accesul pe anumite site-uri.

E dificil de prevăzut deznodământul acestor mişcări care au o miză imensă iar rezultatul ar putea fi favorabil oricărui oponent, fie că e Google sau News Corp.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.


Pingbacks

  1. [...] mai multe tentative de cumpărare a lui Facebook, mai ales după achiziţia din 2005 de către News Corp a celui mai serios concurent, MySpace,  printre companiile interesante numărându-se şi nume [...]

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.