Găurile din armura Google partea III: Apple

Ascensiunea fulminantă a lui Google a deranjat mulţi jucători majori de pe piaţa IT şi numai. După ce am vorbit despre ameninţările reprezentate de Twitter şi News Corp, astăzi voi încerca să aduc puţină lumină în relaţia dintre Google şi Apple-ul lui Steve Jobs.

Deşi cei doi giganţi păreau a fi prieteni formali, aceştia au intrat pe curs de coliziune în iunie 2009, când  Apple a retras programul Google Voice din magazinul lor oficial iTunes App Store, ulterior blocând total accesul la aplicaţie.

Google Voice este un serviciu internet gratuit care utilizează tehnologia VoIP pentru a conecta numere de telefon. Creat în 2005 şi dezvoltat de GrandCentral, cumpărat de Google în 2007, a fost relansat sub denumirea de Google Voice la 11 Martie 2009 cu noi facilităţi inclusiv transcrierea voicemail-urilor şi management SMS. Deşi este disponibil momentan doar în SUA, acesta s-a bucurat de un succes major.

Motivul oficial al retragerii invocat de Apple a fost acela că aplicaţia oferea funcţii deja integrate în preapopularul iPhone. În realitate însă, nici un boss al companiei din Cupertino nu mai dorea încă o aplicaţie Google în portofoliul lor, pe lângă deja existentele: Google Search, Google Maps, Google News, Google Reader (RSS), mobile Blogger, Google Documents sau Google Calendar. Un pic prea multe după gustul lui Steve Jobbs şi al partenerilor acestuia.

Bineînţeles că Google a protestat vehement, subliniind eforturile pe care le depune pentru a-şi face aplicaţiile disponibile pe diverse platforme. La scurt timp după incident Eric Schmidt, Google CEO (Chief Executive Officer),  a renunţat la funcţia lui din consiliul directorilor de la Apple (unde era membru din August 2006), invocând un conflict de interese. În afacere s-a implicat şi FCC (Federal Communications Commission) care a solicitat lui Apple motivele de interzicere a aplicaţiei şi care sunt diferenţele cu alte servicii similare VoIP (Skype). De asemenea, FCC a mai solicitat explicaţii  si companiei de telefonie cu care colaborează Apple, respectiv ATT precum şi lui Google. Apple a răspuns în doi peri, că nu a refuzat categoric aplicaţia, ci că aceasta ar fi încă “în teste”, minciunică demascată categoric de către Google. Problema este puţin mai subtilă aici, în sensul că Apple a preferat fie catalogată ca ipocrită şi avertizată de către autoritatea americană în materie de comunicaţii (FCC), dar să protejeze interesele financiare ale partenerului de telefonie mobilă, care nu ar fi agreat ca iPhone-ul să poată fi folosit pentru efectuarea de convorbiri telefonice prin VoIP la preţuri derizoriu de mici (cele percepute de Google). Această mişcare ar fi diminuat şansele de penetrare pe alte pieţe ale lui iPhone, mai ales că la acea dată, acesta nu era încă lansat pe cea mai mare piaţă din lume, China.

Cam la fel s-au petrecut lucrurile şi în cazul Google Latitude, când după portarea aplicaţiei pe iPhone, Apple a refuzat implementarea acesteia, motivând că ar putea crea confuzii printre utilizatori.

Google Latitude este o aplicaţie pentru smartphone-uri, care permite localizarea acestora pe Google Maps. De asemenea, poate permite anumitor persoane definite de căţre utilizator să urmărească traseul străbătut de smartphone (şi implicit al utilizatorului acestuia), precum şi anunţarea (prin Google Alerts) de prezenţa în zonă a altor persoane cunoscute. Programul stabileşte locaţia dispozitivului după coordonatele transmise de celulele GSM, CPS (Cellular Positioning System), GPS şi/sau detaliile introduse de utilizator. De asemenea, aplicaţia este disponibilă şi pentru PC-uri, unde se bazează pentru localizare în principal pe geolocalizarea adreselor IP.

Un alt aspect disputat de cele două companii este cel al sistemelor de operare pentru smartphone-uri. În timp ce Apple se bucură de un succes fantastic cu iPhoneOS prin iPhone şi iPod Touch, Android-ul celor de la Google a avut un start modest. Dar acesta a început să câştige adepţi, producători mari ca Motorola sau Dell lansând telefoane care rulează Android. Asta pe lângă numele consacrate ca HTC, Samsung, Sony-Ericsson sau LG care au smartphone-uri cu Android în portofoliu.

Pe lângă aceste iniţiative ale lui Google, care au transformat două companii din prietene în competitori, Google a lansat între timp şi un sistem de operare destinat netbook-urilor, Google Chrome OS, călcându-se astfel pe bătături şi în acest segment de piaţă cu Apple.

Eu sunt de părere că Google va ieşi învingător din acest război cu Apple. Pentru că are o viziune sănătoasă asupra viitorului din domeniul informaţional (pentru detalii, vezi articolul meu despre cloud computing), în îndeplinirea căreia îşi alocă marea majoritate a resurselor şi furnizează clienţilor săi produse robuste, simplu de utilizat şi, de regulă în mod gratuit. Prin comparaţie, Apple pare să ştie mai bine nevoile clienţilor săi şi nu pare să se împace prea bine cu ideile de open source sau servicii gratuite.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeTrenduri

Etichete:

Despre autor: Deși pare uneori cam supărat pe viață, de obicei se abține de la critici gratuite, preferând să publice cu preponderenţă analize obiective ale diverselor trenduri din IT. Cu toate că este o fire destul de agitată, totuși nu prea deschide gura decât când știe exact ce vorbește. După cum se poate vedea și din gravatarul lui, nu mai are toate țiglele pe casă... Umblă vorba prin sat că Şopârloiul şi TransMix ar fi una şi aceeaşi persoană.

RSSComentarii (0)

URL trackback

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.