Psihoza SPAM-ului – Ep.1

E al naibii de stresant să trăiești în societatea asta de consum contemporană. Toți sar pe tine să-ți vândă de toate și, zău dacă nu, parcă devin tot mai greu de suportat. Pe lângă reclamele cu care ești asaltat fără milă pe toate canalele media și pe spațiile publicitare din oraș (nu puține), încep hienele astea să intre cu bocancii și în viața ta personală. Ieși de la serviciu ca tot omul după o zi de muncă, dai să te urci în mașină și găsești deja tradiționalul fluturaș publicitar strecurat sub ștergătorul de parbriz. Ajungi acasă, intri în scara blocului și îți sar în ochi cutiile poștale burdușite cu pliante publicitare. Obosit după o zi așa de grea, intri în casă, te faci comod, te pui la comp să-ți citești mailul ca tot omul și constați că nici aici nu scapi de ei.

Dacă ai un cont de e-mail de mai mult de câteva luni, e aproape sigur că te-ai întâlnit cu fenomenul numit SPAM, încă poate chiar dureros de bine. Și asta chiar dacă nu știai că se numește așa.

Șarpele cu un singur ochi și-a luat nasul la purtare și nu te mai ascultă? Uite, ia aici niște Viagra/Cialis/Levitra la preț de preț și să vezi cum o s-o rupi pe aia, o să scoți toți dracii din ea, să-i iasă ochii ca la melc, pe bune, să moară Jana dacă nu!

Așa-i că ai primit măcar un mesaj din ăsta (în engleză, bineînțeles)? Dacă ai avut curiozitatea să arunci un ochi prin ele ai văzut că băieții vrea să-ți bage pe gât nu multe lucrușoare, doar câteva:

  • leacuri pentru resuscitarea Marelui Dispărut (de a cărui vioiciune depinde în mod fundamental capacitatea ta de a transforma sclipirea jucăușă din ochii EI într-un foc de artificii);
  • tot felul de alte medicamente;
  • soluții miraculoase care să te scape de datorii;
  • soluții și mai miraculoase care să-ți rezolve un păr stufos acolo unde n-a mai rămas decât un luminiș pustiu;
  • pilule minunate care să te transforme în 2 săptămâni (sau în 6, nici nu mai contează) din butoi în fotomodel;
  • cursuri online ca să te faci și tu în sfârșit cu o diplomă și să intri în rândul oamenilor;
  • credite cu rata la bancă cea mai mică de pe piață – dacă ești cuminte poate nici nu mai trebuie să dai mălaiul înapoi;
  • asigurări ieftine, aproape moka;
  • te-ai săturat să fii sclav și să-ți tot scuipe șefii în cap? Uite aici ce ai de făcut ca să te scapi de ei, să fii independent și să poți face bani lucrând de acasă!
  • mă cheamă Lolita, sunt o tipă aprigă și focoasă și am nevoie disperată să fiu adusă cu picioarele pe pământ de un armăsar năzdrăvan! Am niște fantezii ceva mai neobișnuite, mă excită să-mi arăt fundulețul la oameni necunoscuți dar sunt sigur că te vei putea obișnui cu asta, așa că vreau tare mult să mă vezi și tu, iubitule (fă click aici), și după aia poate vorbim mai multe noi doi, ce zici?
  • alte feluri de oferte legate de sex și pornoșaguri, că doar sexul vinde, nu?
  • tot felul de povești care încearcă să te convingă că ți-a pus Dumnezeu mâna în cap dar înainte de a te putea bucura de asta trebuie să plătești o sumă de bani, desigur una modică în comparație cu beneficiile care te așteaptă;
  • mesaje venite ca din partea băncii tale prin care ți se cere să intri pe un site și să-ți completezi datele cărții de credit. Și fazani care pun botul sunt destui;

Ultimele două scenarii intră la categoria phishing / inginerii sociale.

Și nu este e-mail-ul singura metodă electronică prin care primești SPAM. Sunt șanse mari să fi primit și câte un SMS despre vreo tombolă stupidă organizată de operatorul mobil unde ești abonat sau, mai frumos, un SMS prin care ești anunțat că ai câștigat te miri ce concurs organizat de vreo rețea cunoscută de magazine gen Domo, Altex sau Flanco (la care nu ai participat, dar ce mai contează?). Figura asta se încadrează tot la phishing / inginerii sociale / scam.

Ce este de fapt SPAM-ul? Cel mai simplu l-am defini ca fiind totalitatea mesajelor electronice care ajung la destinatar în mod abuziv, fără ca acesta să le fi cerut sau fără să le aștepte, având ca scop promovarea unor produse comerciale sau înșelarea destinatarului în scopul de a îl deposeda de o sumă de bani. O caracteristică a mesajelor SPAM este faptul că ele sunt trimise în masă către un număr cât mai mare de destinatari. Fenomenul SPAM a fost și rămâne profitabil pentru că trimiterea mesajelor se poate face cu costuri foarte reduse, ceea ce compensează șansele mici ca destinatarii să reacționeze pozitiv la oferta primită și face ca per ansamblu să rămână suficienți destinatari care răspund favorabil intențiilor inițiatorului campaniei de SPAM. Metoda rămâne astfel atractivă pentru el, că nu cred că nu poate dormi când se gândește la înjurăturile celor care-și dau cu șapca de pământ privind la mailbox-ul plin de SPAM.

În articolul următor al seriei despre SPAM o să lămurim cum anume se obțin listele cu adrese de mail care urmează a fi bombardate de mesaje nedorite iar până la finalul seriei vom trece în revistă modalitatea de propagare a mesajelor SPAM și principalele metode de protecție existente, explicând totodată și de ce nu s-a putut găsi o metodă care să rezolve problema o dată pentru totdeauna.

Share on Facebook
Share on LinkedIn

Publicat în: AnalizeeCrimeGlosar

Etichete:

Despre autor: Este fetiţa trupei, cea guralivă şi amuzantă; ne place s-o buzărim de câte ori avem ocazia ca s-o ofticăm, dar nu ne iese întotdeauna pentru că din nefericire ține la glumă. Atenție, deși e fată nu trebuie subestimată pentru că este deţinătoarea unor cunoştinţe solide de IT pe care ştie să le pună în ecuație ca să obțină ce vrea.


Pingbacks

  1. [...] valabil pentru SUA în 2009. Proporția este de 81. Vestea proastă este că 81% din email este spam față de doar 47% în cazul scrisorilor scrise pe [...]

  2. [...] Nu în ultimul rând, vă recomand o serie excelentă de articole despre psihoza SPAM-ului (pe it4fans.ro). [...]

  3. [...] articol se deosebește de spam-ul prin e-mail dezbătut de Coțofana în seria de articole dedicate psihozei spam-ului prin email, prin aceea că, descrie paginile web cu informații puține și inutile create astfel încât să [...]

  4. [...] reclamele vor deveni atât de personalizate și de relevante încât se va putea concluziona că spam-ul în forma lui clasică a dispărut. În același timp, filtrele spam vor deveni atât de precise încât nu vom mai vedea [...]


Trackbacks

  1. bagamare.ro spune:

    Psihoza SPAM-ului – Ep.1 | IT4Fans – te ajută să te miști în IT!…

    E al naibii de stresant să trăiești în societatea asta de consum contemporană. Toți sar pe tine să-ți vândă de toate și, zău dacă nu, parcă devin tot mai greu de suportat….

Comentează




Dacă vrei să apară o poză la comentariul tău, fă-ți rost de un Gravatar.